Spis riktig - spis godt - ork mer!

Wenche i fri dressur

 SUPPE: Hold deg unna suppeposer annet enn i nødsfall. De inneholder nesten et helt gram salt per 2,5 dl!

 FRUKT: Å spise mer bananer, aprikoser, spinat og fiken oppveier for «skaden» som forårsakes av for mye salt i kosten.

Dessuten er disse råvarene fulle av magnesium, jern, kalium og andre næringsstoffer som kroppen din sårt trenger.

 SALAT: Bland gjerne en salat som hovedmåltid, men sørg for å ha både stivelse (ris, pasta, kokte poteter) og proteiner (reker, skinke, kylling, bønner) i.

Bare salatgrønnsaker gir deg for lite energi. Hold igjen på dressing. Litt gir mye smak. Noen dråper olivenolje, litt god eddik, masse oppklipte urter som basilikum eller koriander er nydelig!

 POMMES FRITES: Glem pommes fritesen til hverdags. Den inneholder fire ganger så mye kalorier som f eks kokte eller bakte poteter. Og disse ekstra kaloriene kommer alle som én fra fett.

 JUICE: Drikk gjerne juice blandet med vann til maten, eller vann med presset sitron. Det øker jernopptaket fra maten du spiser.

 VANEDYR: Mennesker er vanedyr. For å innarbeide en ny vane trenger vi tid. Legger du inn en ny vane hver måned, har du i løpet av et år forbedret livsstilen på 12 punkter.

(Kilde: Kari Jaquessons kommende bok «Det gode liv»)