Sponheim gjest nr. 70000001

DISNEY WORLD (Dagbladet): Lørdag var næringsminister Lars Sponheim gjest nr. 70000001 ved den norske paviljongen i Epcot-senteret i Disney World i Florida. - Vi er den mest populære paviljongen av alle i senteret, sier paviljongens direktør, Tom Strunk.

Den aprilmandagen vi besøker plassen foran stavkirkekopien og restauranten Akershus i liksomborgen, yrer det av mennesker rundt oss. Det er 25 minutters ventetid på turen gjennom Malstrømmen med vikingskip som går på skinner under vann.

- Men dette er en stille dag, sier Atle Nygaard (21) fra Modalen.

Han er en av 150 norske ungdommer med Disney-kontrakt på tolv måneder som viser til rette, serverer, forklarer og representerer i paviljongen.

Fornøyde besøkende

Frank og Barbara Carrigan har kjørt 1500 kilometer fra Ohio for å besøke Disney World og sine barnebarn.

- Vi har vært her åtte ganger, forteller de.
Frank Carrigan roser restaurant Akershus fordi de har god mat og «fordi det alltid er rent og ordentlig der».

Dena og James Kilgallen fra Maryland har besøkt paviljongen for første gang.

- Hun kom hit først, og overbeviste meg om at jeg måtte se den, sier James om Dena.

Suksessen

- De norske ungdommene er nøkkelen til vår suksess, sier direktør Tom Strunk.

- Det som skiller oss ut, er de unge nordmennene som kan representere og fortelle om landet sitt. Vi får flere positive kommentarer til vårt ensemble enn for noe annet.
- Vårt ensemble er noe annet enn bare «ansatte». Vi tilbyr en oppsetning, og de som kommer, er ikke våre kunder, men våre gjester ved oppsetningen.

Oppgradering

Opprinnelig var planen at paviljongen skulle være skandinavisk.

- Men det var bare Norge som stilte opp med penger, og da ble paviljongen norsk, sier Tom Strunk.
I dag er de andre landene i Skandinavia misunnelige på Norge, som er representert med en permanent reklameinstallasjon på det stedet i Amerika som besøkes av flest mennesker i løpet av ett år.

Det er vanskelig å tenke seg et reklametiltak som kan konkurrere med den installasjonen som Lars Sponheim besøkte lørdag.

Næringsminister Sponheim fikk høre og se at det blant annet er behov for å lage en ny film om Norge som avslutning på «båtturen».

Tusenårsskiftet

Paviljongleder Tom Strunk forteller at Epcot-senteret er utpekt til hovedarena for Disney Worlds markering av tusenårsskiftet som skal pågå i femten måneder fra 1. oktober 1999 til 31. desember i 2000.

Han ønsker velkommen til alle som har forslag om å markere den norske paviljongen innenfor denne rammen.

Tom Strunk kunne gjerne tenke seg en tilknytning til OL på Lillehammer i forbindelse med en eventuell oppdatering av den norske paviljongen.

- Dersom ikke dere nordmenn sørger for å holde minnet om Lillehammer levende, er det ingen andre som gjør det, sier han og ønsker seg interaktive multimedie-stasjoner i paviljongen.