Sponset av Tele-Tormod

Anders Tomren rører ikke naturen, for den er suveren. I stedet lager han sine egne digitale skyer. Han deltar på Venezia-biennalen, sponset av Tormod Hermansen.

Kunstig og kløktig

Kunstig og kløktig

I dag åpner han utstilling i Oslo Kunsthall, og i morgen reiser han til Venezia for å delta på biennalen som åpner 10. juni. Hvis navnet Anders Tomren ikke sier deg så mye, er det fordi han har bodd, studert og arbeidet i Finland. Først de seinere åra har han vært bosatt i Oslo.

- Det byr seg ikke mange muligheter til separatutstillinger i Oslo, så jeg grep denne muligheten.

- Har det preget uttrykket ditt at du har studert og arbeidet i Helsinki?

- Absolutt! Men det er selvfølgelig ingen fordel i Norge.

Jeg havnet i Finland fordi jeg kranglet med en professor og ikke kom inn på akademiet i Oslo. Finnene bruker penger på skole og utdanning. Mens en kunststudent i Norge får 1600 kroner i semesteret til materialer, fikk jeg nesten 100 000 kroner på et halvt semester i Finland. Da har man muligheter, forklarer Tomren.

- Det var en helt annen vilje og evne til å finne samarbeidspartnere i næringslivet der borte. De får drahjelp fordi de har skjønt verdien av kultureksport, sier Tomren.

Tele-Tormod

Han lærte noen knep. Da han kom hjem til Oslo og ville gjennomføre ideen han skal delta i Venezia med, gikk han til Tormod Hermansen i Telenor og fortalte om planen, hva det ville koste, ba om støtte og fikk det.

- Han var trivelig! Uten sponsor hadde det ikke blitt noe av. Det kostet 320000 kroner, røper Tomren.

Det handler om et landskap, men langt fra naturens landskap, for Tomren synes det er meningsløst å prøve å etterape skaperverket.

- Det er så suverent i utgangspunktet. Dette er et landskap av ni store kontorskillevegger, noen i glass, vekselvis gjennomsiktige og ugjennomsiktige. Et horisontalt view, der du skal miste dybden i blikket, fordi de står bak hverandre.

IKEA-fantast

Et av verkene i Oslo Kunsthall er en video som viser møbler som glir fra hverandre, går i oppløsning og etter hvert ser du dem både innen- og utenfra, til det ender i et kaos. Omtrent som når du ligger på gulvet og skal skru sammen nye bokhyller fra IKEA...

- Nemlig! Jeg er en stor IKEA-fantast. Jeg går alltid for å se IKEA i en ny by. Ekstremt god logistikk, måter å løse ting på. Funksjonaliteten står i sentrum, foran design. Men nå er jo designet bra også. Hjemme har jeg to IKEA-sofaer, og ei lampe som kostet dobbelt så mye som begge sofaene til sammen, men det ser ut som én million dollar...

BLØTKAKA: De grafiske framstillingenes sirkel med kakeprinsipp er utgangspunkt for installasjonen. Foto: JEANETTE LANDFALD