Sponset fra topp til tå

Det er ikke bare amerikanske superstjerner som inngår sponsoravtaler. Også i Norge blir det mer og mer vanlig at artister får gratis klær og annet utstyr.

Röyksopp får klær av Levi's, Kaizers Orchestra får dresser fra Tiger of Sweden og fritidsklær fra Hummel, mens Erik Faber har avtale om gratis klær med Diesel. Noora og Klovner i kamp bruker Hummel-klær. DJ Goldfinger og DJ Sabre får gratis platespillere fra CMS Audio, mens jentegruppa Spin Up har fått telefoner fra Nokia.

Også i Norge er det blitt helt vanlig med produktplassering blant artister. Slik håper sponsorene at fansen skal påvirkes til å skaffe seg det samme utstyret som sine idoler.

Levi's har hatt et tett samarbeid med artister i mange år. Internasjonale satsinger inkluderer Lauryn Hill, Death In Vegas, Jamiroquai og Kent. Her til lands pleier klesprodusenten et tett forhold til Röyksopp, Furia og Silver. De har også så smått begynt å hjelpe Bylarm-kometene Surferosa og Telle Records. Det første de gjorde for Surferosa, var å trykke plakater. Tidligere har Levi's hatt en storsatsing med dongeridemonene Turboneger.

Indirekte investering

- I løpet av de siste to åra har vi ikke betalt ut ei krone til artister, forteller markedssjef Morten Isachsen i Levi's Norge

- Men vi bedriver indirekte investering i artistene. Tanken er å bygge bru mellom våre klær, livsstil og musikk, forteller han.

Röyksopp har vært klesgigantens norske satsing det siste året.

- I fjor høst tok vi med Röyksopp på en nordisk turné. Vi lagde også annonser med dem. En kampanje gikk ut på at man fikk en singel med Röyksopp hvis man prøvde et spesielt Levi's-produkt. Röyksopp skal også lage en egen låt til vinneren av en konkurranse vi har arrangert, forteller Levi's' markedssjef.

Kritisk

Isachsen er kritisk til den rovdriften sponsorer bedriver på Britney Spears.

- Det finnes ikke markedsmessig kredibilitet i reklamekampanjene Britney Spears stiller opp i. Det eneste man gjør, er å tyne artisten. Jeg opplever at hennes kampanje for Pepsi er med på å undergrave både Britney og Pepsi. Pepsi kjøper artister for millioner, men jeg tror de undervurderer ungdom, sier Isachsen.

- Uproblematisk

Jonas Forsang, best kjent som rapperen Apollo, har Levi's som sin hovedsponsor, men har også fått klær og sko fra blant annet Dunderdon, Carhart, Hummel, aem'kei og Nike, og mobiltelefon fra Nokia.

- Jeg ser ikke noe problematisk i at jeg blir sponset med klær, det er helt vanlig, de fleste hiphopartister blir sponset. For meg funker det bra så lenge jeg får klær jeg ville gått med uansett, men jeg ville aldri gått med noe jeg ikke liker. Det er jeg som bestemmer hva jeg skal ha på meg, men jeg har muligheten til å få en del gratis klær, og det er jo kult.

- Hva med fansen din, tror du de blir påvirket til å skaffe seg de samme klærne som du har?

- Jeg snakket faktisk med noen breakere her om dagen som fortalte at de hadde sagt nei til å få gratis klær fordi de merket at kidsa de pleide å trene med, begynte å dukke opp i de samme klærne som dem. Jeg er klar over at sånt kan være en effekt av sponsingen, men jeg ligger ikke akkurat våken om natta og bekymrer meg over det. Klær må jeg jo ha på meg, og jeg ville gått i de samme klærne uansett. Forskjellen er bare at jeg ikke trenger å kjøpe alt selv.

BETALER IKKE: Rockerne i Silver får trange bukser av Levi's - og poserer villig.
DRESSET OPP: Kaizers Orchestra får fritidsklær fra Hummel.
SPONSET AV LEVI'S: Röyksopp stiller i fullt Levi's -antrekk på coveret til singelen «Eple».