Sponsing er rock \'n\' roll.

Reklame i aviser, TV og radio avtar. Samtidig øker produktplasseringen. Albumaktuelle Mohammed skriver til og med i sitt presseskriv at de har fått Carlings og Huges and Kettner med på laget.

Året er 1986, Run DMC fremfører låten «My Adidas», og 3000 elleville fans holder hver sin trestripede sko i været. En agent for den tyske skoprodusenten befinner seg tilfeldigvis i salen. Resten er historie.

Adidas-modellen Superstar feirer i disse dager 35 år, og er en av verdens mest solgte skomodeller. Run DMC fikk 1,5 millioner dollar og sin egen sko for låten, men det var senere. I utgangspunktet var «My Adidas» en ren hyllest til gruppas favorittsko, og ingen produktplassering fra skogigantens side. Det var da. Firmaene har lært.

I dag er de mye tidligere ute, og snører inn trendsetterne allerede før det eventuelle gjennombruddet. Så også i Norge, selv om artistene på langt nær mottar godtgjørelser i millionklassen.

Felles forståelse

- Rocken var jo opprinnelig fri og full av opprørstrang, men idag er all kultur sponset på en eller annen måte. Vår gentlemens agreement med Carlings og Hughes and Kettner gjør at folk får sett en ekstra plakat med oss, og at det blir lettere for oss å fokusere på det vi vil. Nemlig å spille rock\'n\'roll, forklarer vokalist i Mohammed Gard Mortensen.

- Gentlemens agreement?

- Det foreligger ingen offisiell avtale. Vi har bare en felles forståelse av hva vi vil, og hvordan vi vil ha det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hortenbandet Mohammed er albumklare med «Black Bomber». Etter en EP, og en festivalrunde i 2003, har det vært stille fra rockerne, men nå er de klare for platemarkedet, og med tung drahjelp på laget.

Mohammed i øvningslokalet, og til ære for fotografen: Stu Max fra Gluecifeer på bass,  Tevye Eriksen(gitar), Thomas Ruud(gitar), Gard Mortensen(vokal).  Thomas Sørensen (trommer), og Svein Lauritzen (bass) var ikke tilstede. Foto: Sveinung Uddu Ystad
Mohammed i øvningslokalet, og til ære for fotografen: Stu Max fra Gluecifeer på bass, Tevye Eriksen(gitar), Thomas Ruud(gitar), Gard Mortensen(vokal). Thomas Sørensen (trommer), og Svein Lauritzen (bass) var ikke tilstede. Foto: Sveinung Uddu Ystad Vis mer

- Carlings hjelper oss med nettverksbygging. De har blant annet fikset fotografen som tok albumcoveret vårt, og vil distribuere albumet vårt i butikkene sine. De gjør en del ting enklere, forklarer Gard.

Mohammed skal eksponeres i totalt 130 Carlingsbutikker i hele Europa. Fra før har kleskjeden samarbeidet med band som Turboneger, og Soundtrack Of Our Lives, med Mohammed er de tyngre inne enn noen gang tidligere.

- Føler dere press?

- Nei, for oss var det viktig at produktet var ferdig før noe eventuelt samarbeid. På den måten kan vi si at musikken er hundre prosent vår, og ikke noe Carlings- eller Kettner-produkt. For bandet har det hele veien vært viktig å kunne stå med rak rygg, forteller gitarist Thomas Ruud.

Imagebygging

I Carlings har de to personer som er ansatt for å jobbe med promo og sponsing. Sponsingansvarlig Knut Vidar Nilsen er en av dem. Han ser liten kortsiktig gevinst for Carlings som følge av sponsing, men han mener at de rette artistene på sikt skaper et image kleskjeden er tjent med.

- Det er som regel ikke snakk om så mye penger fra vår side, det er vel heller slik at vi hjelper dem med booking, finner en fotograf, benytter våre kontakter til å lage t-skjorter og annet som fansen ønsker å kjøpe, forklarer Nilsen.

For i Carlings er det butikken, og kjedens image som virkelig betyr noe. Det skal være kult å handle på Carlings.

- Det er også viktig hva artistene kan bidra med internt i bedriften. Et eksempel er Turbonegers konsert i San Fransisco for et par år siden. Dette var en eksklusiv konsert som mange av våre ansatte fikk være med på. Dette er med på å gjøre det kult å jobbe i Carlings. Og for vår del er det viktig å få de beste folkene til å arbeide i butikkene våre. Det er over disk vi tjener penger, sier Nilsen.

Førsteamanuensis i markedsføring ved BI Hans Mathias Thjømøe bekrefte at Carlings seirer med sin strategi.

- Produktetene, i denne omgang Carlings, vil etter tid få samme verdi som artisten. Det er hele veien hva artistene står for som avgjør hvilke produkter som er aktuelle. Alt viser også at produktplassering øker, mens reklame i andre medier avtar. Rett og slett fordi  publikum oppfatter produktplassering som lite i veien, og mindre tidkrevende.

Raske med seg

Redaktør i bransjebladet Faro Journalen, Asbjørn Slettemark, mener det er rock\'n\'roll at artistene bruker musikken sin til å tjene penger og skaffe seg stæsj.

- Det er litt av greiene med å være rockestjerne. Du skal ture rett fram og raske med seg det du klarer på veien, sier Slettmark til Dagbladet.

Sponses: Briskeby
Sponses: Paperboys
Sponses: Morten Abel
Sponses: Turboneger
Sponses: A-ha
Sponses: Sondre Lerche
Sponses: Bertine Zetlitz