Sponsorene reagerer

Hennig Olsen is, Telenor og lokalavisa vurderer å trekke seg som sponsorer fra Quart-festivalen.

QUART (Dagbladet.no): Sponsorne likte ikke scene-samleiet tirsdag.

- Vi har selvsagt diskutert dette. Det er helt klart at vi tar sterk avstand fra det som har skjedd, det er trist og uheldig for Quarten, sier marketingsjef Karl Erik Lohr i Hennig Olsen til Dagbladet.no. Isfabrikanten er en av de store sponsorne til Quarten, og scene-sex er noe de helt klart ikke ønskes å assosieres med.

- Som Toffen sier: Det er jo en del band som ikke kan kontrolleres, sier Lohr. Nå regner Hennig Olsen med at Quarten sørger for at slik aldri skjer igjen, og de vil følge med på tiltakene festivalen setter igang.

- Vi vil i ettertid ta en totalvurdering av vårt engasjement, sier Lohr.

-Skulle vært tydeligere

Regionsavisa Fedrelandsvennen er også tungt inne i Quarten. Markedssjef Anita Dietrichson har ikke avgjort noe ennå, men understreker at dette vært svært lite populært.

- Dette er helt klart at vi må vurdere hele saken. Vårt engasjement avhenger av hvordan Quarten håndterer dette.

Så langt er ikke avisa helt fornøyd med reaksjonen fra festivalsjefen, som i går ikke ville beklage opptrinnet.

- Jeg synes de kunne vært mer tydelig på at de tok avstand fra dette, sier Dietrichson.

Telenor vurderer også

Telenor har vært tungt inne i festivalen i flere år gjennom Djuice. De vil også vurdere sin tilknytning til festivalen i etterkant.

- Vi skal se på hva som skjedde og hvordan det hele har fungert og gjør vår evaluering i ettertid, sier informasjonssjef Esben Tuman Johnsen i Telenor Norge til Dagbladet.no.

Statssekretær Yngve Slettholm (KrF) i Kulturdepartementet gikk tidligere denne uka ut og fordømte det som skjedde på Quarten for to dager siden. Om det får konsekvenser for statsstøtten til Quarten sier han foreløpig ingenting om:

Offentlig støtte til Quart forvaltes av Norsk kulturråd etter årlig søknad. Om denne hendelsen vil få noen konsekvenser for støtten i 2005, er for tidlig å si, sier statssekretæren til NRK.

Han understreker at han forutsetter at de departementet og Kulturrådet jobber med er seriøse aktører.

Men en av sponsorene har ingen planer om å trekke seg:

- Dagbladet trekker seg ikke som sponsor for Quartfestivalen. Det bekrefter markedssjef Per Arne Sandholt. Han vektlegger det årelange samarbeidet mellom festivalen og avisen og prioriterer totaltopplevelsen.

PROVOSERTE IGJEN: Kristopher Schau tok med seg et par som hadde sex på scenen tirsdag.
BØTELAGT: Alle de sju som var på scenen unde sex-stuntet fikk 10.000 kroner i bot.