Sponsorer på teaterkurs

Mens sponsortørken rammer Nationaltheatret, går Kjetil Bang-Hansen nye veier på Oslo Nye Teater. Han kurser næringslivstopper for å skaffe sponsormidler.

- Næringslivet har mye å hente hos oss, sier teatersjef Kjetil Bang-Hansen.

Reklamemannen, forfatteren og dramatikeren Arne Berggren er kursleder for lederutviklingsprogrammet, som er utarbeidet av Filadelfia reklamebyrå og Kulturmeglerne. Første firma ut er KPMG, et økonomisk rådgivningsfirma. Ti toppsjefer i konsernledelsen følger oppsetningen av det nye stykket «Båtpuss» fram mot premieren 1. april.

Gammaldags

Anders Hatlo, Terje Strømdahl, Helle Haugen, Siw Anita Andersen og Marit A. Andreassen er blant skuespillerne som demonstrerer rolleteknikk, kroppsspråk og andre knep.

- Vi skuespillere er jo ikke uvant med at folk ser på at vi jobber, sier Anders Hatlo.

- Lederkurs av typen vikingleir i Sørkedalen og vandring på glødende kull var en trend på 80-tallet. Nå er det marked for noe annet, mener Berggren.

Kjetil Bang-Hansen vil ikke røpe hvor mye KPMG betaler for kursavtalen.

- Dette er et pilotprosjekt, og erfaringen vil vise om vi satser videre. Det er bra at vi henter støtte til teatret, men det er også viktig at vi som kulturinstitusjon åpner opp for innsyn i vår ekspertise, sier han.

- Å bli sponset er gammaldags og kjedelig, mener Berggren. - Selv har jeg ett bein i næringslivet og ett i kulturen, og jeg ser at kulturinstitusjoner har en stor kompetanse å selge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det føles bedre å gjøre noe for pengene, enn å bare stå med hatten i hånda og motta. Mange sponsorer føler at de får lite igjen for tradisjonelle sponseavtaler, legger Bang-Hansen til.

Ikke påvirke

KPMG-ledelsen skal trenes i teaterets metoder og teknikker for å bli flinkere til å improvisere og kommunisere.

- Vi skal for eksempel lære bort hvordan vi takler gruppearbeid og sterke følelser. På teatret går vi hverandre virkelig på klingen, sier Bang-Hansen.

Teatersjefen føler ikke at han slipper sponsorene for tett inn på livet. - Vi lar ikke næringslivet påvirke den løpende kunstneriske prosessen, understreker han.

KPMG synes det er interessant å prøve et alternativ til tradisjonelle lederutviklingkurs. - Vi vil tørre å gjøre noe nytt, og vi vil ta i bruk teatrets og skuespillernes redskap for å få fram et klarere budskap, sier partner Tima Iyer og administrerende direktør Arne Frogner.

bente.froytlog@dagbladet.no

GÅR NYE VEIER: Oslo Nye Teater skal kurse toppsjefer fra det private næringslivet for å skaffe sponsormidler.