Sponsorkrise for Ibsen-festivalen

Den prestisjefylte Ibsenfestivalen på Nationaltheatret har kniven på strupen: I flere måneder har teatersjef Ellen Horn desperat lett etter nye sponsorer, uten å lykkes. Om fem uker må hun ha minst fem millioner kroner på bordet. Uten privat sponsing må festivalen avlyses.

Teatrets gullkantede sponsoravtale med SAS, Telenor og Kreditkassen er gått ut på dato, uten at nye, fete samarbeidspartnere er i sikte. Avtalen var verdt 18 millioner kroner fordelt på 1997, 1998 og 1999. Deler av sponsormidlene har vært brukt til Ibsenfestivalen.

- Det ser dystert ut. Uten nye sponsorer kan vi ikke inngå bindende avtaler om gjestespill. Det er kav umulig å klare et løft som Ibsenfestivalen innenfor våre ordinære budsjettrammer, sier teatersjef Ellen Horn til Dagbladet.

- Vi har gitt oss selv frist til mars med å finne nye sponsorer, hvis vi skal klare å gjennomføre festivalen til høsten, sier direktør Gunnar Thon Lossius.

Flaggskip

Nationaltheatret trenger mellom fem og seks millioner kroner i tilskudd for å finansiere Ibsenfestivalen. Teatret har et ordinært budsjett på 139 millioner kroner i år. 101 millioner er tilskudd fra staten.

- Ibsenfestivalen er et flaggskip som har stor betydning for teatret, også i utlandet. Vi har dessuten et stort ansvar for å forvalte arven etter Ibsen. Slik England kan pryde seg med Shakespeare, kan Norge pryde seg med Ibsen, understreker Ellen Horn.

- Ikke flinke nok

Ledelsen ved Nationaltheatret mener det er blitt vanskeligere å finne sponsorer.

- Det har ikke vært lett å finne nye samarbeidspartnere i næringslivet når tusenårsskiftet, Oslo-jubileet og kulturby-markeringen i Bergen kommer samtidig, mener Ellen Horn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nationaltheatret bruker ikke noe sponsorfirma i jakten på millionene. Gunnar Thon Lossius forhandler selv direkte med potensielle sponsorer.

- Vi har gode erfaringer med personlige kontakter, og vi har bestemt oss for å klare jobben på egen hånd. Men vi har kanskje ikke vært flinke nok, medgir Ellen Horn.

- Har Nationaltheatret gjort seg avhengig av private samarbeidspartnere?

- Vi har i alle fall vært bortskjemt med gode sponsorer. De har bidratt til at Ibsenfestivalen har blomstret. Uten dem hadde det ikke blitt noen festival.

Droppet teatret

De gamle sponsorene hadde ulike årsaker til å bryte samarbeidet: SAS inngikk en felles skandinavisk operaavtale, Telenor skal revurdere hele sin sponsorstrategi, og Kreditkassen ønsker å spre sponsormidlene på forskjellige institusjoner.

- Vi fikk mye igjen av Nationaltheatret. Vi kjøpte blant annet hele forestillinger på Amfiscenen, der skuespillerne var med på nachspiel etterpå. Det satte kundene våre stor pris på, sier informasjonsdirektør Kjell Flø i Kreditkassen.

Minister-nei

Kulturminister Åslaug Haga nekter å legge flere penger på bordet, og henviser til at teatret pent må klare seg med den bevilgningen de har fått for 2000.

- Departementet kan ikke justere bevilgningene etter hvilke sponsorer som er inne til enhver tid, sier informasjonssjef Berit Griebenow.

- HVA NÅ, IBSEN? Ellen Horn ser mørkt på sjansene til å skaffe sponsorer til Nationaltheatret.