MESTRING: Dersom elevene får lekser som de ikke har forutsetning for å klare, blir utbyttet heller dårlig, skriver artikkelforfatteren. Illustrasjonsfoto: NTB scanpix
MESTRING: Dersom elevene får lekser som de ikke har forutsetning for å klare, blir utbyttet heller dårlig, skriver artikkelforfatteren. Illustrasjonsfoto: NTB scanpixVis mer

Lekser i skolen:

Spørsmålet bør ikke være lekser eller ikke lekser

Det bør være om leksene er utformet slik at de bidrar til læring. La oss ha tillit til skolene og lærerne.

Meninger

I Dagbladet 19. mai tar AUF-leder Mani Hussaini til orde for å avskaffe lekser i norsk skole, og 22. mai krever SVs Mona Fagerås leksefri skole.

Spørsmålet om lekser eller ikke, er en årviss diskusjon. Meningene er mange, blant foreldre, fagfolk, politikere og andre, og argumentene likeså.

I disse dager sitter vi i Utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget og behandler et representantforslag fra nettopp Hussaini og Fagerås med flere om en tillitsreform i skolen, hvor de blant annet sier at vi må vise mer tillit til lærerne som profesjonsutøvere. Har disse stortingsrepresentantene likevel ikke tillit til at skolen og lærerne er de beste til å avgjøre spørsmålet om lekser eller ikke?

Jeg mener elever trenger å innarbeide gode arbeidsvaner, og å få øvelse i å løse problemstillinger på egen hånd. Det kan lekser gi, men leksene må inngå på en god måte i elevenes læringsprosess for å ha en hensikt. Forskningen viser at lekser kan bidra positivt til elevenes læring. De elevene som gjør lekser, presterer i gjennomsnitt bedre på prøver. Og elever som får tilbakemelding på leksene fra læreren, oppnår et bedre læringsresultat enn andre elever.

Spørsmålet bør derfor ikke være lekser eller ikke lekser. Men om leksene er utformet slik at de bidrar til læring.

Dersom elevene får lekser som de ikke har forutsetning for å klare, blir utbyttet heller dårlig. Og uten veiledning fra foreldre eller andre som gjør at eleven opplever mestring av oppgaven, blir lekser fort en negativ opplevelse.

Mens elever som mestrer stoffet, kan oppleve å miste motivasjonen for læring fordi de må gjennom hundre oppgaver av det de allerede kan, før de får lov til å bryne seg på mer utfordrende oppgaver.

Den enkelte skole kan i dag velge å organisere opplæringen uten å gi elevene lekser. Læreplanen angir kompetansemål for opplæringen og gir skolen ansvaret for undervisning og læring. Et flertall av skolene har likevel valgt å gi elevene lekser.

La oss ha tillit til at skolene og lærerne er de beste til å avgjøre hvordan de vil organisere undervisningen ved deres skole, og heller oppfordre dem til å bruke det handlingsrommet de har til å organisere undervisning og leksebruk på best mulig måte.