Spotify er blitt din verste fiende. Den avslører udyret i deg, din Mr. Hyde, og du er en maktesløs tilskuer.
Selv er jeg nå blitt redd Spotify. Mer spesifikt er jeg blitt redd for algoritmer Spotify bruker.
Algoritmer. Hva er nå det, annet enn et mystisk fremmedord vi alle later som vi forstår? «Åja, en algoritme ja. Skjønner».
For Spotify er algoritmer verktøyet som finner musikken du liker, før du visste du likte den.
Og jeg sier det bare nå, først som sist: Algoritmer er ikke din venn. Algoritmer er din fiende, som Nord-Korea, karbohydrater og Manchester United.
For det er ved hjelp av disse hersens algoritmene Spotify lager en personifisert spilleliste til hver og en av oss. «Discover Weekly» heter den og oppdateres ukentlig basert på musikken du hører på.
Du synes kanskje dette høres fett ut, nesten som et teknologisk framskritt å regne, men det er her jeg er nødt til å arrestere deg. For musikksmaken du har lyst til å ha, og musikksmaken du faktisk har, kolliderer som to godstog inne på «Discover Weekly».
Det er et grusomt syn, ikke egnet kvinner og barn.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger