SKRUR IGJEN: Nå skrur Spotify-skaperne Martin Lorentzon og Daniel Ek igjen krana for gratislytting. Foto: AFP PHOTO / SPOTIFY/ SCANPIX
SKRUR IGJEN: Nå skrur Spotify-skaperne Martin Lorentzon og Daniel Ek igjen krana for gratislytting. Foto: AFP PHOTO / SPOTIFY/ SCANPIXVis mer

Spotify kniper igjen gratis-døra

Maks 20 minutter om dagen.

Spotify har siden de lanserte i Norge blitt den suverent mest populære tjenesten for streaming av musikk, med over en million registrerte brukere.

Mye av grunnen til den store brukermassen, er fordi svenske Spotify - i motsetning til norske Wimp - tillater brukerne å høre på ubegrensede mengder musikk gratis, i bytte mot jevnlige reklamepauser. En klar majoritet av Spotifys brukere benytter seg av nettopp denne gratismodellen.

Nå er det imidlertid slutt på ubegrenset gratislytting i Spotify, opplyser selskapet i en pressemelding. Fortsatt vil det være mulig å lytte på musikk uten å betale 49 kroner (eller 99 med mobillytting) i måneden, men bare i begrensede mengder.

Kraftig begrenset Nye Spotify-brukere får tilgang til dagens åpne gratisløsning de første seks månedene. Men fra 1. mai vil brukere som registerte seg før 1. november 2010 bare kunne spille hvert spor gratis fem ganger.

Brukere som registrerte seg etter 1. november 2010 vil møte den nye modellen seks måneder etter registeringsdatoen.

Total lyttetid for gratisbrukere vil også begrenses til ti timer i måneden etter de første seks månedene. Det skal tilsvare omlag 200 spor eller 20 album, ifølge Spotify.

Eller, sagt på en annen måte: Som gratisabonnent på Spotify vil du i framtida bare kunne bruke tjenesten i gjennomsnitt 20 minutter hver dag.

Mens den norske konkurrenten Wimp hele tida har sagt det er umulig å få lønnsomhet i Spotifys annonsefinansierte gratismodell, har andre hevdet den er selve beviset på fornuften i Wired-redaktør Chris Andersons beskrivelse av den nye gratisøkonomien.

Snarere ser vi vel nå at Spotify tvinges over i et sterkere fokus på betalingsdelen i sin såkalte Freemium-modell, der en basistjeneste er gratis, mens tilleggsfunksjonalitet koster penger.

- Fortsatt prioritert Hensikten med den nye modellen er åpenbart å bevege brukerne til å betale for tjenesten gjennom såkalte Unlimited- og Premium-abonnement. Ken Parks, Spotifys direktør for innhold, forsikrer likevel at gratistjenesten fortsatt er en hovedprioritet:

- Vår viktigste prioritet er å opprettholde en gratis tjeneste, som er det som har gjort Spotify så populært og vellykket. Vi er et selskap som har som ambisjon å tilby all verdens musikk til alle, noe som krever at vi utvider virksomheten og vår brukerbase til mange ganger sin nåværende størrelse. Alt vi gjør er utformet for å sikre våre brukere fortsatt tilgang til en utrolig gratisopplevelse, sier Parks.

Hvor utrolig Spotify-brukerne synes 20 minutter lyttetid per dag er, gjenstår å se.

TAR BETALT: Norske Wimp har hele tiden tatt betalt for musikkstreaming, og mener det er det eneste rette. Her Rolf Kristian Presthus i Platekompaniet, Per Einar Dybvik, daglig leder Aspiro musikk, Fono-leder Larry Bringsjord, direktør i New Business Areas i Telenor, Sven Thaulow, Marte Thorsby i IFPI, Elin Aamodt, daglig leder i GramArt, Espen Lauritzen i Platekompaniet og Inger Lise Mey i TONO. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet
TAR BETALT: Norske Wimp har hele tiden tatt betalt for musikkstreaming, og mener det er det eneste rette. Her Rolf Kristian Presthus i Platekompaniet, Per Einar Dybvik, daglig leder Aspiro musikk, Fono-leder Larry Bringsjord, direktør i New Business Areas i Telenor, Sven Thaulow, Marte Thorsby i IFPI, Elin Aamodt, daglig leder i GramArt, Espen Lauritzen i Platekompaniet og Inger Lise Mey i TONO. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet Vis mer