R. Kelly: Er droppet fra Spotifys lister og anbefalinger. Foto: NTB scanpix
R. Kelly: Er droppet fra Spotifys lister og anbefalinger. Foto: NTB scanpixVis mer

Spotifys nye hat-retningslinjer skaper oppstuss

Reiser mange spørsmål.

Kommentar

«Fjerner R. Kelly fra Spotify-lister» var en av titlene som poppet opp i nyhetsbildet i slutten av forrige uke. Det har skapt oppstuss at strømmetjenesten har innført nye retningslinjer for hva de mener er verdt å pushe og ikke. Artister med «hatefullt innhold» eller «hatefull oppførsel» skal kunne ekskluderes fra promotering i form av spillelisting og brukeranbefalinger. Musikken deres vil fortsatt finnes tilgjengelig på Spotify, men altså uten drahjelp. Man kan innvende at dette er en pinglete form for nestensensur, men vel så interessant er det å ta en runde på hva som kvalifiserer til å havne på hat-lista.

R. Kelly har i en årrekke blitt beskyldt for seksuelle overgrep mot unge kvinner og mindreårige, for produksjon av barneporno – og for å ha drevet en slags sex-kult. I flere tilfeller har han inngått forlik med kvinner utenfor rettssalen. En annen som også skal ha havnet i Spotify-unåde er XXXTentacion, som er tiltalt for å ha banket opp sin gravide ekskjæreste, og for trakassering av vitner i saken. Beskyldt og tiltalt, altså. Verken R. Kelly eller Jahseh Dwayne Onfroy, som skjuler seg bak XXXTentacion-navnet, er dømt.

Da en representant for XXXTentacion ble bedt om å gi en kommentar, listet han opp en lang rekke andre artister – fra Gene Simmons i Kiss til Michael Jackson – med spørsmål om også disse ville bli bannlyst fra Spotify på bakgrunn av anklager mot dem.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er et legitimt spørsmål, med tanke på hvor lista skal ligge. Hvor alvorlige og handfaste må anklagene være for at den nye policyen skal slå inn? Og hvordan vil musikken til et band vurderes dersom en av medlemmene havner på hatlista? Vil en hel bunch av artister kunne rammes av at stjerneprodusenten Phil Spector sitter inne for et drap han begikk i 2003?

Innholdsdelen kan synes enda vanskeligere å håndtere enn oppførsel. Spotify har fått med seg flere organisasjoner for å hjelpe til med å sile ut hatefullt innhold. Allerede i fjor fjernet de låter med nynazistiske band (ikke bare fra spillelistene), og de bruker ulike verktøy for å oppdage musikk som fremmer hat. Men igjen – hva er hatefullt nok? Og hvordan forholder Spotify seg til kunstnerisk frihet? Det finnes nok av låter som oppfordrer til både det ene og det andre, uten at de nødvendigvis må tolkes bokstavelig. Spotify oppgir i de nye retningslinjene at de skal ta høyde for at innhold kan framstå på forskjellige måter avhengig av kontekst.

Tilbake til det Spotify sier om hatefull oppførsel: «når en artist eller skaper gjør noe som er spesielt skadelig eller hatefullt (for eksempel vold mot barn eller seksuell vold), kan det påvirke måten vi arbeider med eller støtter opp under den artisten eller skaperen». Spotify-konkurrenter som Apple Music og Pandora har også valgt å droppe promoteringen av R. Kelly, i kjølvannet av nye anklager og nettkampanjen #muteRKelly. Så vil det vise seg om oppstyret vil stilne R. Kellyene der ute, eller om all PR er god PR.

R. Kelly responderer på denne måten: «det er å velge side i en oppmerksomhets-søkende disputt om saker som ikke har noe å gjøre med å tjene kundene».