Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Sprekker i mesterverket

Men Ariel Pink er fortsatt en popalkymist av de sjeldne.

KAOSPILOT: Ariel Pink (t.h.) og hand Haunted Graffiti manøvrerer seg gjennom hjemsøkt pop, intergalaktisk disco, kitsch-rock og et utall andre innfall på «Mature Themes». Foto: 4AD/Playground.
KAOSPILOT: Ariel Pink (t.h.) og hand Haunted Graffiti manøvrerer seg gjennom hjemsøkt pop, intergalaktisk disco, kitsch-rock og et utall andre innfall på «Mature Themes». Foto: 4AD/Playground. Vis mer

ALBUM: Ariel Marcus Rosenberg var en av disse ufordragelige ansatte i platebutikken som lenge fnyste av alt annet enn obskur 80-tallsfunk fra Etiopia.

At hans egne lydutfoldelser, under navnet Ariel Pink, beveger seg mer på den sære siden av popmusikken, er derfor kanskje ikke så overraskende.

Løftet ut av obskuritet
Pink startet sin ferd hjemme i LA - plastikkroppens og televisjonens vugge - med relativt labre instrumentkunnskaper, en 8-spors opptaker og en hel haug med kassetter.

Siden den gang har Ariel Pink's Haunted Grafitti funnet veien ut av den verste obskuriteten og fram til et større nedslagsfelt med det to år gamle knallalbumet «Before Today».

Kaospiloten
Slik som forløperen fortsetter Ariel Pink å manøvrere seg som kaospilot gjennom et univers man gjerne ser for seg er tegnet av en syvåring på hallusinogener.

«Mature Themes»

Ariel Pink's Haunted Graffiti

5 1 6
Plateselskap:

4AD / Playground

Se alle anmeldelser

I en krøllete labyrint av ideer som avløser hverandre i endeløse rekker, går bass- og orgellinjer om hverandre og oppå hverandre. Og slik som i gåten er det ikke alltid Ariel Pink kommer helt til døra, stadig nye avstikkere dukker opp i melodispor og tekstinnfall.

«Mature Themes» er mettet med hjemsøkt pop, intergalaktisk disco, kitsch-rock, matbestillinger kjørt gjennom effektkverna, søttitallsgrooves, hestevrinsk, italiensk, en tre sekunder lang hyllest til Michael Jackson, naiv glede i nærheten av lekestua til The Free Design og hint av både Bowie, Beefheart og Barrett.

Mesterens paradoks
Kanskje var det overraskelseseffekten av å høre Ariel Pink for første gang utfolde seg i et skikkelig studio fremfor slitte kassettbånd, eller kanskje er det et spørsmål om ren låtkvalitet, men man kommer ikke utenom at «Mature Themes» ikke på langt nær er like sterk som sin blendende forgjenger.

Visst er «Symphony Of The Nymph» latterlig underholdende, «Only In Dreams» skamfullt sjarmerende og «Live It Up» kostelig fengende, men de store åpenbaringene som «Round and Round» glimrer med sitt fravær.

image: Sprekker i mesterverket

Ariel Pink beholder likevel status som en av vår tids mest sjeldne popalkymister, hvor til og med en smådårlig dag i laboratoriet gir et resultat hevet over middelmådighetens store, skumle vakuum.  

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media