PÅ BØRS: Nettsamfunnet Twitter skal noteres på New York-børsen, med planlagt salgsstart i dag. Foto: Reuters/Scanpix
PÅ BØRS: Nettsamfunnet Twitter skal noteres på New York-børsen, med planlagt salgsstart i dag. Foto: Reuters/ScanpixVis mer

Sprekker snakkeboblen Twitter?

Mikrobloggingstjenesten går på børs i dag.

Kommentar

Dot com-epoken lærte oss at bobler kan sprekke, og at de har en lei tendens til å gjøre det. Men den viste også at nettkonsepter som helt mangler økonomisk bærekraft i en tidlig fase, likevel kan vise seg å bli forbløffende sentrale i våre digitale liv, og etterhvert også økonomisk potente.

Det er en lærdom som kan være nyttig å ha med seg når man diskuterer utsiktene for Twitter, som legger aksjene sine ut på New York-børsen senere i dag. Selskapet taper penger, men kraften i såkalt «sosial markedsføring» kan på sikt gi enorm vekst.

Da Facebook gikk på børs i mai 2012, ble det raskt omtalt som en katastrofe. I september samme år var verdien av aksjene til grunnlegger Mark Zuckerberg og de andre aksjonærene allerede mer enn halvert.

Slik går det når man lanserer et selskap uten forretningsmodell, sa skeptikerne.

Jeg var selv en av dem, men skrev også at man ikke kunne utelukke at Facebook ville gjøre kritikken til skamme.

I DAG omsettes Facebook-aksjen for 31 prosent mer enn ved børsnoteringen, og det er ikke lenger så mange som sier at Facebook mangler en forretningsmodell. Reklameinntektene skyter i været, spesielt på mobilplattformen.

Kan Twitter klare det samme?

Mikrobloggingstjenesten som lar skravleklassen dele sin uuttømmelige visdom med verden på 140 tegn, går etter planen på børs seinere i dag. Aksjeprisen ved notering blir 26 dollar, som priser selskapet til nær 90 milliarder kroner.  Det tilbys 70 millioner aksjer til investorer.

Mikrobloggtjenesten vil dermed hente inn nærmere 11 milliarder kroner, mer enn først antatt.

Skepsisen er utbredt, og Twitter-tallene ser unektelig ikke særlig pene ut. Tjenesten har mer enn en halv milliard registrerte brukere, men bare 218 millioner av dem er aktive månedlig.

Og, mest oppsiktsvekkende: Av disse var bare ca. 50 millioner av brukerne i USA, der Twitter til nå har hatt så mye som 88 prosent av sin reklameomsetning.

Selv med en omsetning på nær en milliard kroner i tredje kvartal i år, tapte Twitter mye penger. Underskuddet i samme periode var på vel 380 millioner kroner. Akkumulert underskudd skal være nesten 2,5 milliarder kroner, og kommer trolig til å øke over tid.

TWITTERS INNTEKTER kommer hovedsakelig fra såkalte promoterte tweets, promoterte brukerkontoer og promoterte trender.

Gresk? Nei, bare kommers. Annonsørene betaler for å få plassert kommersielle budskap i nyhetsstrømmene hos Twitter, sammen med oppdateringene fra dem du følger.

Forretningsmodellen er altså å selge kommersielle budskap i innholdsdrakt, tilpasset Twitter-formatet og nøye skreddersydd til hver enkelt brukers preferanser ved hjelp av den etter hvert enorme, og ganske urovekkende, kunnskapen selskapet sitter med om hver og en av oss.

Mye kan sies om de etiske kvalitetene til en slik modell, men Facebook og Google har unektelig hatt en viss suksess med den.

Og mens businessmagasinet Forbes ironisk skriver at forretningsmodellen til sosiale medier er å bli solgt, er det også mye som tyder på at en del analytikere grovt undervurderer vekstkraften i sosiale medier som annonseplattform, og i de mange hundretusener små annonsører som er i ferd med å finne ut av hvordan de kan vokse gjennom lavrisiko markedsføring i sosiale medier.

I denne utviklingen, spesielt i det som på amerikansk bransjespråk kalles «in-stream advertising» ligger det mye sprengstoff innebygget. Ikke minst for de tradisjonelle reklamefinansierte mediene, som overhodet ikke er giret for å utnytte det som ser ut til å blir et ganske markant skift i reklamemarkedet.

I dag tjener Twitter 52 cent i måneden per bruker. Tilsvarende tall for Facebook er 1,56 dollar. Det kan tolkes som et tegn på at Twitter er lite flinke til å tjene penger på brukerne sine, eller som et tegn på at selskapet har et massivt, uutnyttet vekstpotensial, skriver Business Insider.

Per i dag er Twitter, nøkternt sett, et tapssluk. Samtidig er det altså en del piler som peker riktig vei for selskapet. Hva markedet mener, med sin særegne visdom drevet av frykt og grådighet, får vi se når New York-børsen åpner seinere i dag.

BLIR RIK: Han kan saktens smile lurt, Twitter-medgrunnlegger Evan Williams. I dag får eierandelen hans en pris, når aksjen noteres på New York-børsen. Foto: AFP/Scanpix
BLIR RIK: Han kan saktens smile lurt, Twitter-medgrunnlegger Evan Williams. I dag får eierandelen hans en pris, når aksjen noteres på New York-børsen. Foto: AFP/Scanpix Vis mer
Lik Dagbladet Meninger på Facebook