Sprengfullt talent

BERGEN (Dagbladet): To nye navn å lære seg fortest mulig: Lene Kongsvik Johansen og Hilde Louise Asbjørnsen, for nå er det like før. Så mye sprengfullt talent, gjøglerglede, musikalitet og innsiktsfull selvironi er sjelden å se på moroscenen.

Tropisk maikveld også innendørs i Bergen da scenelyset ble satt på Den Moderne Kvinnen.

Johansen og Asbjørnsen har henne på kornet enten hun går til krig mot cellulittene med hårtørreren som maskinpistol, er single og sexy og bryr seg om seg selv og kroppen sin («Gutt er godt»), eller lærer av det moderne kvinnebladet KK å bli glad i seg selv og få et positivt syn på livet med sunt vann med sitron.

Helt over stag - «helt anyway lissom» - går de to hypermoderne som Tullemor og Tøysemor i en tekst som både er djevelsk utleverende og trampoline nok for to modige gjøglere.

Tekstene som Lene Kongsvik Johansen og Hilde Louise Asbjørnsen har signert selv, har en selvironisk spenst som både avslører og rører. Det i seg selv gir dem sjeldent rike muligheter på scenen.

I tillegg har de begge både sangstemme og musikalitet i kroppen, musikkarrangementene (instruktør Nissa Nyberget og orkesterleder Harald Dahlstrøm) tilrettelegger ypperlig for scenisk utspill, og orkestret på scenen spiller utmerket med på alle vis.

Problemene i denne løfterike kabareten oppstår når artistene får stoff de ikke er like trygge på, og lage troverdige kvinnefigurer som f.eks. fin gammel Oslo-frue, frustrert ektefelle og for ikke å snakke om Ibsens Nora som på uheldig vis innrammer hele kabareten. Da fanges de raskt i amatørskapet. Der henger alle utslitte klisjeer.

Men etter denne premieren i Bergen kan det ikke være tvil om at disse to kvinnene på randen av gjennombrudd vil blomstre for fullt med en kyndig personinstruksjon og et stedig, praktisk teaterfaglig korrektiv. Det er bare å glede seg!

I FARTA: Hilde Louise Asbjørnsen og Lene Kongsvik Johansen.