MAGIKERE:  Egberto Gismonti (t.v.), Charlie Haden og Jan Garbarek - Magico-trioen - under lydprøvene før konserten på Moldejazz' avslutningsdag i august 1980. FOTO: TERJE MOSNES
MAGIKERE: Egberto Gismonti (t.v.), Charlie Haden og Jan Garbarek - Magico-trioen - under lydprøvene før konserten på Moldejazz' avslutningsdag i august 1980. FOTO: TERJE MOSNESVis mer

Sprudlefriske arkivfrukter

Fem retrospektive utgivelser speiler viktige kapitler i norsk jazzhistorie. Stikkord: «Jan Garbarek», «Terje Rypdal» og «Jon Balke».

ALBUM: Uten lanseringsstøy har ECM siden i sommer sluppet fem retrospektive utgivelser som samlet speiler viktige kapitler i norsk jazzhistorie gjennom 40 år.

Stikkord er «Jan Garbarek», «Terje Rypdal» og «Jon Balke», og ferskest er «Carta de Amor», et dobbeltalbum med Magico-trioen Jan Garbarek (tenor- og sopransaksofon), Egberto Gismonti (gitar, piano) og Charlie Haden (kontrabass) i et tidligere uutgitt konsertopptak fra München i 1981.

Deler av repertoaret er kjent fra de to studioalbumene «Magico» og «Folk Songs» fra 1979, på «Carta de Amor» er alt modnet gjennom flere turneer, og de tre magikerne tolker hverandres melodier i et samspill så vakkert, omforent og lydhørt kommuniserende som noen med rimelighet kan ønske seg.

Sprudlefriske arkivfrukter

I BLIND tillit til at god musikk alltid før eller siden vil finne sine lyttere, snek ECM ut et annet dobbeltalbum med et ikke tidligere utgitt konsertopptak i sommer. «Sleeper» fanger Belonging-kvartetten (1974-79) — Jan Garbarek, Keith Jarrett, Palle Danielsson, Jon Christensen - i en forrykende Tokyo-konsert på tampen av karrieren, så inspirert og medrivende at den gjør musikeren/forfatteren Ian Carrs oppsummering fullkomment begripelig: «Innflytelsen fra denne kvartetten (på andre musikere) står ikke i noe som helst forhold til dens korte liv.»

MEN ECM har også gravd seg lenger tilbake. Igjen er Garbarek sentral i bildet, denne gang i 3-cd-boksen «Dansere» som samler albumene «Sart» (1971), «Witchi-tai-to» (1973) og «Dansere» (1975).

«Sart» byr på den 24 år gamle saksofonisten i spissen for sin frittflygende kvartett (Terje Rypdal (24), gitar; Arild Andersen (26), bass; Jon Christensen (28), trommer) forsterket med den svenske pianisten Bobo Stenson (27). På «Witchi-tai-to» og «Dansere» er Stenson og landsmannen/bassisten Palle Danielsson (f. 1946) blitt til «den legendariske Garbarek/Stenson-kvartetten» sammen med Garbarek og Christensen, et hardtarbeidende nabolandssamarbeid som skapte rock´n roll-tilstander på 70-tallet.

Sprudlefriske arkivfrukter

Er du blant dem som med handa på hjertet kan utbasunere: «Jeg hørte «Hasta Siempre» med Garbarek/Stenson på jazzklubben på Sogn», konkurrerer du i status med dem som påberoper seg å ha blitt øldynket av Sid Vicious på Pingvinklubben i 1977.

EN ANNEN 3-cd-boks, «Odyssey in Studio & in Concert», stiller skarpt på Terje Rypdals 1974-77-band og dobbeltalbumet som ble innspilt i 1975. For første gang foreligger dette elektriske rock/jazz-dokumentet på cd i sin helhet, sammen med «Unfinished Highballs» (1976), et tidligere uutgitt konsertopptak fra Sveriges Radio.

Her har Odyssey et mektig supplement i den svenske Radiojazzgruppen, og for Rypdal, 29 og med rock´n roll-fortid, komponiststudier med Finn Mortensen og Jimi Hendrix/Miles Davis/Györgi Ligeti-inspirasjon i bagasjen, må det ha vært en utfordring å fronte sin første storensemblemusikk overfor 15 garvede jazzrever.

Sprudlefriske arkivfrukter

Men resultatet står seg og er umiskjennelig rypdalsk.

EN AV de første norske musikerne i post-garbarekgenerasjonen som ECM-sjef Manfred Eicher merket seg, var Jon Balke, den 19 år gamle pianisten i Arild Andersens berømmelige 1974-kvartett og seinere i Arild Andersen/Jon Christensens Masqualero (der også saksofonisten Tore Brunborg og trompeteren Nils Petter Molvær var med).

Balke kom snart til å gå sine egne veier, og en av dem var å komponere for og spille med sitt eget Magnetic North Orchestra der moderne jazz- og strykerbesetninger møttes.

Sprudlefriske arkivfrukter

Dobbeltalbumet «Magnetic Works 1993 - 2001» presenterer utvalgte komposisjoner fra albumene «Further» (1993), «Kyanos» (2001) og «Solarized» (1998).

Med Balke, trompeteren Per Jørgensen, saksofonisten Morten Halle, bassisten Anders Jormin og trommeslageren Audun Kleive som kjernetropp, tegner de ulike utgavene av Magnetic North bildet av en ytterst original komponist som like gjerne lar seg inspirere av arabisk musikk som av jazz og moderne klassisk kammermusikk.

Albumene peker fram mot nyere Balke-prosjekter som «Siwan», «Magnetic Book» og årets «Siwan Jadid», og Balkes egne ord i tekstheftet er en nyttig og vel formulert redegjørelse for hans intensjoner og ambisjoner som komponerende, improviserende og musiserende menneske.

Sprudlefriske arkivfrukter