PROVOSERTE: Regissør Nicolas Winding Refn fnyser av spørsmålet om han konkurrerer med Lars von Trier. - Sist jeg så Lars, prøvde han å overtale kona mi til å ligge med ham, sier han. Her med Elle Fanning, som spiller i den omdiskuterte «The Neon Demon». Foto: James Gourley / Rex / Scanpix.
PROVOSERTE: Regissør Nicolas Winding Refn fnyser av spørsmålet om han konkurrerer med Lars von Trier. - Sist jeg så Lars, prøvde han å overtale kona mi til å ligge med ham, sier han. Her med Elle Fanning, som spiller i den omdiskuterte «The Neon Demon». Foto: James Gourley / Rex / Scanpix.Vis mer

- Spytt på brystvortene hennes og kyss dem!

Den kontroversielle regissøren Nicolas Winding Refn (45) om sexscenen på likhuset.

CANNES (Dagbladet): Som vanlig har den danske regissøren Nicolas Winding Refn vakt oppsikt i Cannes. Etter de estetiske og hypervoldelige «Drive» og «Only God Forgives», gir han et nærmest barbarisk bilde av modellbransjen i «The Neon Demon», som blant annet inneholder en nekrofil lesbisk scene. Etter første visning ble filmen møtt både med buing og applaus. Det er en tilbakemelding han omfavner

- Hvis det jeg gjør ikke splitter noen, hva gjør jeg her?, sier Winding Refn.

- Film som kunstform handler om å ha en opplevelse. Kreativitet handler om reaksjoner. Reaksjoner er essensen av en erfaring. Hvis det du ser ikke vekker reaksjoner i deg, hvorfor skal du kaste bort tiden din på å se en film? Det er så mye annet du kan gjøre. Selv tenker jeg at hva enn du har, skal jeg rive det ned, og gi deg noe annet i stedet. Det er det viktige for meg. Og jeg vil at barna mine skal ha samme holdning. Jeg vil de skal ha integritet. Det er viktig for meg å få ut til tenåringene der ute som er som jeg var.

- Kan du spytte inn i munnen hennes?
Den omdiskuterte scenen ble spilt inn på et ekte likhus i Los Angeles.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi hadde virkelige lik rundt oss. De sa at dersom noen faktisk døde og de om med liket, måtte vi dra. Så vi var i dette rommet, med en pornoskuespiller som lå klar på noe metallisk, og jeg måtte si ting som, ok, kan du spytte inn i munnen hennes? Spytt på brystvortene hennes og kyss dem! Det ble verre og verre.

Det er en forbindelse mellom catwalken og likhuset i filmen.

- Død og skjønnhet er forbundet fordi det er kunstig. I den digitale verden kan du endre hvordan alt ser ut. Det du ser, er ikke virkelig. Det betyr at det er dødt. Død og skjønnhet er blitt ett, det er ingenting igjen og det er slutten av linja. Det er et alternativt univers som barna våre vil leve i som om det var virkelig. Det oppstår interessante og farlige muligheter fordi denne alternative verdenen er i ferd med å bli virkelighet. Det er ikke noe vi kan klare å reversere.

Med «The Neon Demon» flytter Winding Refn seg fra et mannlig til et kvinnelig perspektiv.

- Altså, med «Drive» nådde jeg toppunktet av maskulinitet, i den grad at det ble homoerotisk, sier han.

- «Only God Forgives» handler om avmaskulinisering, om å kravle tilbake inn i livmoren til moren din. Med denne filmen kunne jeg leve ut fantasien om å være en seksten år gammel jente.

Krympende skjønnhetsideal
I filmen er det en scene der en fotograf legger ut for tre unge modeller om at skjønnhet ikke er det viktigste, men at det er det eneste som teller.

- Jeg har døtre selv, så dette synes jeg er ubekvemt bare å tenke på, sier regissøren.

- Jeg synes det er skrekkinnjagende å tenke på at verden kan handle bare om skjønnhet. Digitaliseringen har økt hastigheten på alt, på besettelsen av skjønnhet som finnes i sosiale medier, i film, i tv, i det media skriver om. Jeg er interessert i hva som skjer når det vi definerer som skjønnhet krymper og krymper og blir yngre og yngre.

Han insisterer på at de ikke er ute etter å komme med noe politisk budskap om skjønnhet.

- Men ethvert miljø som er så utseendefokusert er ekstremt hardt fordi det koker ned til hva du er født med. Det er fryktelig å leve i en sånn verden. Samtidig er det berusende og fantastisk.

Filmskaper på grunn av dysleksi
Nicolas Winding Refns egne dysleksi var noe av det som drev ham til å bli filmskaper.

- På grunn av dysleksien har bilder alltid vært en sentral del av hvordan jeg opplever verden. Jeg bodde i New York som barn med familien min, men brukte lang tid på å forstå engelsk. Den rare lyden av et fremmed språk var utdannelsen min, i mange år. Egentlig vet jeg ikke hva jeg driver med. Jeg står og ser på en hvit vegg og tenker: Hva har jeg lyst til å se på den i dag? Det er slik jeg lager film. Det er et instinktivt og tilfredsstillende liv, selv om det kan være frustrerende både for andre og meg selv. Det er noe nydelig og perverst over å seksualisere alt, ved å kunne spørre seg selv: Hva har jeg lyst til å se på?

På spørsmål om han føler at han konkurrerer med danskenes andre berømte regissør, Lars von Trier, svarer Winding Refn med et fnys.

- Sist jeg så Lars, prøvde han å overtale kona mi til å ligge med ham, sier han.
- Han fant en eller annen tøyte i stedet.

NY TYPE ROLLE: Elle Fanning spiller modellstjerneskudd med konkurranseinstinkt i «The Neon Demon».
NY TYPE ROLLE: Elle Fanning spiller modellstjerneskudd med konkurranseinstinkt i «The Neon Demon». Vis mer