SSO Contemporary

Utsøkt enemblekultur.

Stavanger Kammermusikkfestival Stavanger Domkirke KONSERT: STAVANGER (Dagbladet): Et av kjennetegnene på konsertene her på Kammermusikkfestivalen, er det høye nivået på ensemblene.

Da tenker jeg ikke bare på de utenlandske gjestene, selv om framføringen av Brahms’ Strykekvintett op. 111, med Auryn-kvartetten forsterket av Wouter Raubenheimers bratsj onsdag kveld, sitter igjen som et høydepunkt.

Det gjør også Grieg-trios mange framføringer, som befester dem i dobbeltrollen som festivalens kunstneriske ledere og Nordens kanskje beste klavertrio for tiden.

Men noe av det flotteste ensemblespillet under hele festivalen er helt hjemmeavlet. Og det sto SSO Contemporary for, Stavanger symfoniorkesters seksjon for samtidsmusikk, for anledningen dirigert av danske Thomas Søndergård. Han skal ha mye av æren, fordi han virkelig maktet å få ensemblet til å musisere med de teknisk krevende partiturene, Magnus Lindbergs «Engine» og Bent Sørensens «This Night Of No Moon». Men det ville ikke ha gått uten det enorme fraparket hos musikerne i Lindberg, eller det drømmeaktige som aldri ble utydelig i Sørensen.

Så de holder faktisk stand, som et av Nordens beste spesialensembler for ny musikk.