SSO Contemporary

Utsøkt enemblekultur.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Stavanger Kammermusikkfestival Stavanger Domkirke KONSERT: STAVANGER (Dagbladet): Et av kjennetegnene på konsertene her på Kammermusikkfestivalen, er det høye nivået på ensemblene.

Da tenker jeg ikke bare på de utenlandske gjestene, selv om framføringen av Brahms’ Strykekvintett op. 111, med Auryn-kvartetten forsterket av Wouter Raubenheimers bratsj onsdag kveld, sitter igjen som et høydepunkt.

Det gjør også Grieg-trios mange framføringer, som befester dem i dobbeltrollen som festivalens kunstneriske ledere og Nordens kanskje beste klavertrio for tiden.

Men noe av det flotteste ensemblespillet under hele festivalen er helt hjemmeavlet. Og det sto SSO Contemporary for, Stavanger symfoniorkesters seksjon for samtidsmusikk, for anledningen dirigert av danske Thomas Søndergård. Han skal ha mye av æren, fordi han virkelig maktet å få ensemblet til å musisere med de teknisk krevende partiturene, Magnus Lindbergs «Engine» og Bent Sørensens «This Night Of No Moon». Men det ville ikke ha gått uten det enorme fraparket hos musikerne i Lindberg, eller det drømmeaktige som aldri ble utydelig i Sørensen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer