DEBATT

Taxi

Stå opp for taxisjåføren

La oss for en gangs skyld ikke spørre hva taxisjåføren kan gjøre for oss, men hva vi kan gjøre for taxisjåføren.

Fortjener støtte: Taxisjåfører ønsker ikke at bransjen deres skal bli en løsarbeiderbransje. Spaltisten mener de fortjener vår støtte. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Fortjener støtte: Taxisjåfører ønsker ikke at bransjen deres skal bli en løsarbeiderbransje. Spaltisten mener de fortjener vår støtte. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

«Vi må våge å tenke nytt om taxi», skrev næringsminister Torbjørn Røe Isaksen og samferdselsminister Jon Georg Dale nylig i VG. Jeg vil ta dem på ordet. La oss for en gangs skyld ikke bare tenke på taxinæringa som om vi var kunder, men som om det var en næring vi selv skulle jobba i. Om Jon Georg og Torbjørn skulle levd av å kjøre taxi, hvordan ville de regulert næringa da?

Om et par uker skal Stortinget behandle Isaksens og Dales forslag til lovgiving for taxivirksomhet i Norge. Om lovforslaget deres blir vedtatt, vil det få dramatiske konsekvenser for drosjesjåførene. I byene vil det føre til flere biler på veiene, mer deltidsstillinger, og flere som må jobbe ekstremt lange dager for å få endene til å møtes.

For de som først og fremst tenker på seg selv som kunder i dette markedet, kan dette kanskje høres forlokkende ut; flere biler må jo føre til et bedre tilbud?

Da må du tenke om igjen. Ifølge en rapport fra Transportøkonomisk Institutt vil eierne av bilene som konkurrerer om gatemarkedet «ha klare insentiver til å merke bilene uklart og å ta en høy og uforutsigbar pris, slik man har sett i for eksempel Sverige etter dereguleringen, og nå senest i Finland.»

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer