Taxi

Stå opp for taxisjåføren

La oss for en gangs skyld ikke spørre hva taxisjåføren kan gjøre for oss, men hva vi kan gjøre for taxisjåføren.

Fortjener støtte: Taxisjåfører ønsker ikke at bransjen deres skal bli en løsarbeiderbransje. Spaltisten mener de fortjener vår støtte. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Fortjener støtte: Taxisjåfører ønsker ikke at bransjen deres skal bli en løsarbeiderbransje. Spaltisten mener de fortjener vår støtte. Foto: Heiko Junge / NTB scanpixVis mer
Meninger

«Vi må våge å tenke nytt om taxi», skrev næringsminister Torbjørn Røe Isaksen og samferdselsminister Jon Georg Dale nylig i VG. Jeg vil ta dem på ordet. La oss for en gangs skyld ikke bare tenke på taxinæringa som om vi var kunder, men som om det var en næring vi selv skulle jobba i. Om Jon Georg og Torbjørn skulle levd av å kjøre taxi, hvordan ville de regulert næringa da?

Spaltist

Jonas Bals

er utdannet maler, og rådgiver i LO.

Siste publiserte innlegg

Om et par uker skal Stortinget behandle Isaksens og Dales forslag til lovgiving for taxivirksomhet i Norge. Om lovforslaget deres blir vedtatt, vil det få dramatiske konsekvenser for drosjesjåførene. I byene vil det føre til flere biler på veiene, mer deltidsstillinger, og flere som må jobbe ekstremt lange dager for å få endene til å møtes.

For de som først og fremst tenker på seg selv som kunder i dette markedet, kan dette kanskje høres forlokkende ut; flere biler må jo føre til et bedre tilbud?

Da må du tenke om igjen. Ifølge en rapport fra Transportøkonomisk Institutt vil eierne av bilene som konkurrerer om gatemarkedet «ha klare insentiver til å merke bilene uklart og å ta en høy og uforutsigbar pris, slik man har sett i for eksempel Sverige etter dereguleringen, og nå senest i Finland.»

Noe liknende som vi allerede har sett i Oslo, altså, der mye dødtid særlig hos de små operatørene må hentes inn i form av høye priser.

La oss for diskusjonens skyld likevel anta at regjeringens forslag til deregulering av næringen faktisk førte til lavere priser. Hva vil det bety for taxisjåførene, og for deres muligheter til å kunne leve av jobben sin? Selv i dagens situasjon er dette krevende for mange sjåfører. Mange jobber lange nok vakter som det er, ofte med ubekvem arbeidstid, og ofte med ubekvemme passasjerer i tillegg.

Taxisjåføryrket er hardt, men ærlig arbeid, og en viktig brikke i kollektivtransportsystemet vårt: Mange mennesker med spesielle behov er for eksempel helt avhengige av taxisjåførene for å komme seg til sjukehus, skole og andre offentlige tjenester. Skal vi ikke betale sjåførene en anstendig lønn for å utføre denne viktige samfunnsoppgaven?

Men taxi er også et luksusprodukt: En ekstremt fleksibel og tilrettelagt tjeneste som kan plukke deg opp når du er for full eller sliten til å komme deg hjem på annet vis, og som kjører deg hjem til døra.

Er det ikke rimelig at de som utfører denne tjenesten skal ha anstendig betalt – for at du skal bli kjørt helt hjem til døra?

Vi er vant til at taxisjåførene gjør sin plikt; nå krever de for en gangs skyld også sin rett. De ønsker ikke at Stortinget vedtar regjeringens foreslåtte deregulering. De ønsker ikke at Isaksen og Dale skal legge veien åpen for plattformselskaper som Uber og Lyft, som behandler arbeiderne sine elendig og plasserer fortjenesten i skatteparadiser.

Kort sagt: De ønsker ikke at bransjen deres skal bli en løsarbeiderbransje. Jeg synes de fortjener vår støtte.

La oss for en gangs skyld ikke spørre hva taxisjåføren kan gjøre for oss, men hva vi kan gjøre for taxisjåføren.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.