DEBATT

Skolepolitikk:

Stadige vurderinger og kritikk tar knekken på barns lyst til å lære

Skolebarna trenger lærere som er empatiske relasjonsbyggere, og som har tid til å bli godt nok kjent for å kunne forstå og hjelpe.

LÆRELYST: Lærelysten er medfødt. Det er de voksnes ansvar å se til at den ikke tar for mye skade underveis skriver artikkelforfatteren. Illustrasjonsfoto: NTB scanpix
LÆRELYST: Lærelysten er medfødt. Det er de voksnes ansvar å se til at den ikke tar for mye skade underveis skriver artikkelforfatteren. Illustrasjonsfoto: NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Akt 1 – Metoden

Du sliter som alltid med å konsentrere deg og å sitte stille, og skjønner verken hva de ønsker av deg eller hvordan du skal få det til. Men du forstår at du ikke strekker til, det kjenner du i hele kroppen. Det gir deg mer uro.

Du vil ikke tape ansikt, så du finner på litt morsomme ting for å avlede. Frustrasjonen stiger, og når det ringer ut, får du som straff å gå ut etter de andre. «Konsekvens», sier læreren.

Barna løper ut. De kobler seg opp med venner og setter i gang leken. Etterpå kommer du. Du spør om du får være med. Nei, sier de, det er fullt. Du går. Noen tar lua di. Du havner i slåsskamp, men ingen ser.

Dere skal ha den ukentlige «samtalen». Læreren spør og noterer, om det du ikke fikser og det du ikke helt har begrep om. Hen sier det er dine «uvaner». Du hater det.

Akt 2 – Møtet

Denne kvelden er de foresatte innkalt til obligatorisk «storforeldremøte». Et nytt regime er blitt innført, uten at de er blitt informert i forkant.

Det kalles et møte, men det er én person som dikterer hvordan skole, SFO og foreldre skal agere og hva slags virkemidler som skal tas i bruk – det hele gjennomsyret av den drevne talerens eufemismer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer