STALKERS?: Den populære strømmetjenesten Netflix sitter på mye informasjon om brukerne sine. Foto: Ryan Anson / NTB Scanpix
STALKERS?: Den populære strømmetjenesten Netflix sitter på mye informasjon om brukerne sine. Foto: Ryan Anson / NTB ScanpixVis mer

Stalker Netflix deg? Twitter-innlegg får folk til å lure

Netflix vet hva du ser på, når du ser det og hvor ofte du ser på det.

(Dagbladet): Netflixs nye originalfilm «A Christmas Prince», eller «Juleprinsen» som den heter på norsk, er en av de store snakkisene når det kommer til julefilmer i år. Mange har delt sin ekstase over den nye julefilmen i sosiale medier, mens andre er mer kritiske.

Netflix selv har en noe spesiell uttalelse om filmen, som har ført til en ny snakkis. På den offisielle amerikanske Twitter-kontoen sin skriver de:

«Til de 53 personene som har sett «Juleprinsen» hver dag de siste 18 dagene: Hvem skadet dere?»

En person kommenterte innlegget med: «Hvorfor henger dere ut folk på den måten Netflix?». Netflix svarte med: «Jeg vil bare forsikre meg om at det går greit med deg».

Seriøs humor

Mens flere ser på Netflixs Twitter-innlegg som en humoristisk spøk, tar andre det mer seriøst. En bruker skriver:

«Det der er ganske hårreisende @netflix. Står det i vilkårene for bruk at dere samler inn og analyserer seervaner så dere kan gjøre narr av folk på sosiale medier?»

Flere har reagert på at det kan virke som om Netflix følger med på enkeltbrukeres strømmehistorikk, noe de mener er såkalt «stalking».

Hvor mye vet de?

Netflix er en av de største strømmetjenestene, både på global basis og her til lands. Ifølge Torgeir Waterhouse, direktør for internett og nye medier i IKT-Norge, vet Netflix mye om seervanene til hver enkelt.

EKSPERT: Torgeir Waterhouse sier at ingen av de ansatte hos Netflix følger med på enkeltbrukeres strømmehistorikk. Foto: IKT-Norge
EKSPERT: Torgeir Waterhouse sier at ingen av de ansatte hos Netflix følger med på enkeltbrukeres strømmehistorikk. Foto: IKT-Norge Vis mer

- Netflix har informasjon om hva brukerne deres ser på, når på døgnet de ser det, hvor ofte du ser og så videre for å lære mest mulig om hva kundene liker slik at de kan komme med best mulige anbefalinger til hver enkelt, sier han.

Waterhouse legger til at det likevel ikke betyr at de sitter og følger med på akkurat deg.

- Teoretisk sett er det mulig å følge med på enkeltbrukere, men det er ikke det som skjer i praksis. Selv om de vet hvor mange som har sett en film, betyr det ikke at de vet at det er deg. Det er ingen mennesker som sitter og følger med på hva du driver med, forklarer han.

- Algoritmen kunne vært bedre

Medieforsker Vilde Schanke Sundet ved Høgskolen i Innlandet sier hun ikke er overrasket over at Netflix sitter på så store mengder brukerdata.

- Det ligger i deres forretningsmodell. De kjøper godt innhold, og bruker algoritmer til å tilpasse slik at hver enkelt bruker skal få presentert det beste innholdet til sin smak, sier Sundet.

MEDIEEKSPERT: Vilde Schanke Sundet er kritisk til at en så stor strømmetjeneste som Netflix ikke deler noe av informasjonen de har. Foto: Gro Vasbotten / Høgskolen i Innlandet
MEDIEEKSPERT: Vilde Schanke Sundet er kritisk til at en så stor strømmetjeneste som Netflix ikke deler noe av informasjonen de har. Foto: Gro Vasbotten / Høgskolen i Innlandet Vis mer

Medieforskeren mener også at Netflixs algoritme kunne vært enda bedre gitt at de sitter på så mye informasjon om brukerne. Algoritmen legger fram forslag til TV-serier og filmer som den tror den individuelle brukeren vil like, basert på hva man tidligere har sett på.

- Dersom Netflix vet så mye om oss, burde algoritmen være bedre. Den er ikke alltid så treffsikker, og jeg tror mange opplever at forslagene den kommer med kun er midt på treet, sier Sundet.

En annen ting Sundet reagerer på er at Netflix ikke deler noe av informasjonen de sitter på.

- De andre kringkasterne som NRK TV og TV 2 Sumo deler mange brukertall, men vi vet nesten ingenting om Netflix. De er en stor, tung aktør som mange bruker og forholder seg til, men som så langt ikke har vært interessert i å være med i tv-målingene. Det kan selvfølgelig være attraktivt for dem å ikke dele denne informasjonen, for da er det heller ingen som kan kontrollere om en serie de sier er en stor suksess faktisk er det, sier hun.