Stans dødstrailerne

Ingress

Meninger

Statens vegvesen har startet en storoffensiv for å stanse vogntog som ikke er skodd for norsk vinterføre. Det er ikke et øyeblikk for tidlig. Hver eneste høst, når et høyst forutsigbart vinterføre melder seg, skjer det samme. Vogntog med slitte dekk kjører av veien, kommer ikke opp bakker, blir stående og trenger bergingshjelp. Det skaper kaos i trafikken og representerer en stor fare for andre som ferdes på de samme strekninger.

Kollisjoner med vogntog som mister styringen på glatt føre er dessverre et kjent fenomen i Norge. Møtende bilister vil ofte være sjanseløse mot dødsmaskiner på ville veier. Bare på Helgeland og i Midtre Hålogaland politidistrikt har om lag 150 vogntog skapt kaos på veiene. Andelen vogntog som blir stanset er fra tidligere Øst-Europa. Alle kjøretøy med tillatt totalvekt over 3500 kilo skal i vinterperioden, fra 15. november til 31. mars, ha dekk med minst fem millimeter mønsterdybde ved kjøring på norske veier. Det er også krav om vinterdekk på alle aksler. Det sier seg selv at kontroll av dette er nødvendig, men også krevende.

Derfor er det gledelig at regjeringen har bevilget mer penger til kontroll av slike kjøretøy. Det er ikke snakk om mange millioner kroner. Men de bør gi resultater, ifølge Statens vegvesen, som nå kan gjennomføre flere kontroller av dekkdybde og kjettinger på vogntogene. Det nye radarparet i Samferdselsdepartementet, statsråd Ketil Solvik-Olsen og statssekretær Bård Hoksrud, begge fra Frp, har åpenbart en klar interesse av å vise handlekraft på området. Det har også Frp's gamle generalsekretær, Geir A. Moe, plassert som administrerende direktør i Norges Lastebileierforbund. Ingen tordner så hardt mot utenlandsk trafikkslendrian som han. På dette feltet trengs det.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier til NRK at departementet også vurderer innføring av et spesielt vinterførerkort. Det vil i så fall kreve lovendring. Trolig vil det kreve EU-godkjennelse. Særnorske krav kan fort oppfattes som konkurransevridende og proteksjonistisk, men behøver ikke være det som et spesielt krav til transport på norske vinterveier. Dette handler ikke om diskriminering av utenlandske transportselskaper, men om trafikksikkerhet på norske veier.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook