UNDERHOLDNING: Helt fullt på Stavernfestivalen i Stavern i år. Foto: Jonathan Holt Thorbjørnsen / Finansavisen
UNDERHOLDNING: Helt fullt på Stavernfestivalen i Stavern i år. Foto: Jonathan Holt Thorbjørnsen / FinansavisenVis mer

Stappfullt i Festival-Norge

Festivalområdene fylles til randen i sommer, men markedet for flere aktører er også sprengt.

(Finansavisen): Musikkfestivaler har fått et stadig mer solid feste de siste årene, både økonomisk og blant publikum. Nå tyder mye på at festplassen er full for de som skulle ønske å følge etter, skriver Finansavisen.

- Festivalene er i en konsolideringsfase. Jeg ser ikke bort ifra at man kan se mange nye festivaler fremover, men vi tror at store nyetableringer eller kraftige oppblomstringer av noen festivaler vil måtte føre til at andre fases ut, sier daglig leder Anders Rykkja i Norske Festivaler.

Organisasjonen jobber for samarbeid og utvikling for norske festivaler. Tallmateriale Finansavisen har samlet inn peker i samme retning. Blant de største festivalene er det marginal opp- og nedgang i omsetning og resultat.

Blant de store festivalene som til nå har levert regnskap, steg omsetningen bare marginalt, fra 271 til 280 millioner kroner, mens driftsresultatet nesten ble halvert til 2,6 millioner kroner i fjor.

- Livets rett? Totalt er det mellom 900 og 1000 festivaler som går av stabelen hvert år - halvparten i sommermånedene.

 PR-ansvarlig Jonas Prangerød i Øyafestivalen mener markedet vil regulere seg selv, og at publikum til syvende og sist bestemmer hvem som får mulighet til å drive videre.

- Idéene som ser gode ut på papiret vil ikke alltid ha livets rett. Noen har nok tidligere opplevd at de har tatt en altfor stor risiko og brukt uforsvarlig mye penger i forhold til hvor stort det potensielle publikummet faktisk var, sier Prangerød

Artikkelen fortsetter under annonsen

Økonomiske ringvirkninger - Våre 75 medlemsfestivaler er et representativt utvalg av små, mellomstore og store festivaler. I 2012 hadde de en omsetning på 370 millioner. Det tilsvarer 1,1 millioner besøk og solgte billetter, sier Anders Rykkja i Norske Festivaler.

Dersom dette stemmer, omsetter landets festivaler totalt for nærmere 5 milliarder årlig.

- Det er ingen tvil om at større festivalengasjement kan skape økonomiske ringvirkninger. Man kan trygt regne med en merskapning i to- til tregangeren for det lokale næringslivet rundt festivalen, sier Rykkja.

Økende profesjonalisering Prangerød mener at Festival-Norge i økende grad blir styrt etter modeller fra næringslivet.

- Da Quartfestivalen gikk under, så vi at en eller flere av de største kan forsvinne overraskende fort. Man er helt avhengig av at de store festivalene driver en profesjonalisering av egen organisasjon, sier Prangerød.

Anders Rykkja i Norske Festivaler er enig.

- Arrangementene ledes av meget kompetente arrangører, og lederne er som alle andre bedriftsledere. Mange kunne sikkert ha skiftet næring eller bransje og lykkes der også, hevder han.

En rekke av Norges festivaler begynner å bli solide. Øyafestivalen har gått med overskudd siden 2002, og hadde i 2013 et årsresultat på 2 millioner og en oppsamlet egenkapital på 7,9 millioner.

Også Festspillene i Bergen (4,7 millioner), Moldejazz (1,37 millioner) og Olavsfestdagene (3,6 millioner) har bygd opp gode kapitalbuffere, og driver nå med stabile overskudd.

Fullt på Vinjerock - De som har mer å tilby enn en scene og er tro mot konseptet, vinner veldig på det, sier John Olav Hodne, festivalsjef for Vinjerock, som har gått av stabelen ved Eidsbugarden i Jotunheimen denne helgen.

Programmet har vært preget av norske artister som John Doe, Monica Heldal og Moddi, samt svenskene Veronica Maggio og Timbuktu.

- Det er viktig at konseptet er helstøpt. Hadde vi servert dvaske burgere til blodpris, tror jeg ikke Vinjerock hadde blitt noen suksess, sier han, og mener bransjen er blitt proff:

- Det er slutt på at artistene får tusenlappen i hånden på en pub.

Måtte ansette - Hvorfor har Vinjerock negativt 2013-resultat, selv med økt omsetning?

- De som startet festivalen jobbet utelukkende frivillig i flere år. Nå er de blitt eldre, og vi måtte derfor gjøre noen ansettelser i fjor.

Hovde sier målet er å gå med rundt 300.000 kroner i overskudd.

Vinjerock får til sammen i overkant av 600.000 kroner i offentlig støtte fra Kulturrådet, kommunen og fylkeskommunen.

Av: Stine Grihamar, Ellen Balke Hveem og Jonathan Holt Thorbjørnsen / Finansavisen

Flere nyheter Hegnar: - Det blir like mye skatt med MDG
-Kan tape tusener på nye pensjonsregler
Fire søkkrike nordmenn ble 1,7 milliarder kroner sist uke

UNDERHOLDNING: Avtroppende festivalsjef John Olav Hovde kan fortelle at Vinjerock har vært utsolgt siden desember i fjor.
UNDERHOLDNING: Avtroppende festivalsjef John Olav Hovde kan fortelle at Vinjerock har vært utsolgt siden desember i fjor. Vis mer