GÅR DÅRLIG: «Solo: A Star Wars Story» leverer ikke som forventet på norske kinoer. Video: DisneyVis merVis mer Vis mer Vis mer

«Solo: A Star Wars Story»

«Star Wars» flopper på norske kinoer

Sammenlikner man de to spinoff-filmene «Rogue One» og «Solo», har sistnevnte en billettsalgsnedgang på over 70 prosent

I løpet av helga solgte en av verdens største underholdningskonsepter bare 23 000 kinobilletter i Norge, ifølge tall fra Filmweb.

Billettsalget gjør at «Solo: A Star Wars Story» går inn på en skuffende 15. plass på Filmwebs liste over åpningshelger i 2018. Selv om «Star Wars»-filmen er den mest sette filmen i helga har tidligere utgaver gjort det langt bedre.

Til sammenlikning:

  • «The Force Awakens» tok 2. plass i 2015 med 145 424 besøk i åpningshelga.
  • «Rogue One» tok 3. plass i 2016 med 91 919 besøk i åpningshelga.
  • «The Last Jedi» tok 1. plass i fjor med 119 424 besøk i åpningshelga.

«Solo: A Star Wars Story» hadde premiere på onsdag forrige uke. Totalt har 45 182 kjøpt billetter til filmen i løpet av fem dager på kino, men også her er det historisk dårlige norgestall for en nyere «Star Wars»-film, sammenliknet med tidligere prosjekter. Det viser følgende tall fra Disney Norge:

  • «The Force Awakens» solgte 264 011 billetter de fem første dagene.
  • «The Last Jedi» solgte 218 435 billetter de fem første dagene.
  • «Rogue One» solgte 159 580 billetter de fem første dagene.

Sammenlikner man de to spinoff-filmene «Rogue One» og «Solo», har altså sistnevnte en billettsalgsnedgang på over 70 prosent, viser tallene.

- Utfordrende

Premieren på storfilmen «Solo: A Star Wars Story» sammenfalt med det som potensielt kan bli en av de varmeste maimånedene i norgeshistorien. Disney Norge, mener det har påvirket billettsalget.

- Å lansere film i Norge i mai har historisk vist seg å være en utfordrende måned, da sola skinner og varmen endelig er tilbake. Vi mener været er en viktig faktor når man ser på resultatet av helgen og siste fem dagers kinobesøk, skriver publisist i Disney Norge, Cathrine Kanck-Vårdal, til Dagbladet.

- Anmelderne har også vært ganske tøffe mot filmen, men vi tror den fortsatt har et langt liv på kino, fortsetter hun.

Kritikken har vært midt på treet for spinoffprosjektet, som tar for seg forhistorien til den kjente «Star Wars»-helten Han Solo, tidligere spilt av Harrison Ford. Den unge versjonen gestaltes av Alden Ehrenreich. Dagbladets anmelder var blant dem som var skuffet over prestasjonen og trillet terningkast tre. Det gjorde også NRK og VG.

Omtales som flopp i USA

«Solo: A Star Wars Story» omtales som en foreløpig kommersiell flopp i USA av bransjetalleksperten Box Office Mojo. Selv om summene er tilsynelatende store må man huske på at «Star Wars» er milliardbutikk for konsepteier Disney, som hadde satt seg et mål om mellom 130 og 150 millioner dollar i billettinntekter i USA i løpet av åpningshelga, skriver nettstedet. Disney er imidlertid langt unna målet.

- De anslår 83 millioner dollar i inntjening over helga. Med tanke på filmens prislapp på 300 millioner dollar før markedsføringskampanjene er dette ekstremt skuffende, skriver redaktør i Box Office Mojo, Brad Brevett.

- Dette var første forsøk på en «Star Wars»-sommerpremiere, og dersom forventningene hadde vært satt lavere hadde ikke tallene nødvendigvis vært en sak, men per nå er dette en kinoflopp, fortsetter Brevett.