Starbucks gir bort 50 millioner sanger

Parrer seg med Apple.

(Dagbladet.no): Først var det Paul McCartney, så selveste Joni Mitchell. Nå samarbeider også iTunes med Starbucks.

Sammen skal de to gigantene innen kaffe og elektronikk gi vekk mer enn 50 millioner sanger til Starbucks-kunder, melder Variety.

Prosjektet starter 2. oktober, og fram til 7. november vil flere enn 10 000 av Starbucks-kjedens kaffebarer gi bort 1,5 millioner sanger om dagen.

Dylan først

Bob Dylan, Joss Stone, John Legend, Band of Horses og Annie Lennox er blant de 37 musikerne som ifølge AP er med i kampanjen «Song of the day» («Dagens sang»).

Kaffekundene mottar en slags lapp med en kode, hvorpå de utvalgte låtene er tilgjengelige for nedlasting på iTunes ut året.

Dylan får første sang i kampanjen med «Joker Man», skriver nyhetsbyrået.

Også John Mayer, Dave Matthews, KT Tunstall, Keith Urban, Sia, Hilary McRae, Federico Aubele og Sara Bareilles er med, og selvsagt Joni Mitchell og Paul McCartney som begge har lansert album på Starbucks\' plateselskap Hear Music i år.

SAMARBEIDER MED KAFFEKJEDE: Apple-sjef Steve Jobs introduserer den nye iPod Touch 5. september i år. På pressekonferansen fortalte han også om det forestående samarbeidet med Starbucks. Foto: AFP PHOTO/SCANPIX
SAMARBEIDER MED KAFFEKJEDE: Apple-sjef Steve Jobs introduserer den nye iPod Touch 5. september i år. På pressekonferansen fortalte han også om det forestående samarbeidet med Starbucks. Foto: AFP PHOTO/SCANPIX Vis mer

Vil kapre kunder

Starbucks har gjort det til en del av sitt varemerke å tilby trådløst nett til alle som kjøper kaffe - uansett prisklasse. Slik får de flere kaffekunder, og formodentlig blide kaffekunder.

«Song of the day»-kampanjen markerer samtidig starten på deres nye prosjekt i samarbeid med Apple:

Her kan kunder med iPhone eller den nye iPod Touch laste ned sanger som spilles i Starbucks-butikken de besøker. Kaffegigantens logo vil lyse opp på telefonen eller maskinen når eieren tar inn Starbucks lokale signal.

Tjenesten blir først implementert i New York og Seattle fra oktober, hvorpå de til slutt skal dekke 25 prosent av alle kaffegigantens utsalg.

- Dette er det første steget mot å kombinere tradisjonell handel med digital musikk, sier Starbucks Entertainment-sjef Ken Lombard ifølge Variety.

LES OGSÅ:

JOHN LEGEND ER MED: Gir bort en sang gjennom Apples og Starbucks\' nye samarbeidsprosjekt, der kundene mottar små kort med en kode, hvorpå de kan laste ned sangen på iTunes.
SLIK VIL DET SE UT: Når brukere av iPod Touch eller iPhone kommer inn på et Starbucks-nettverk, vil kaffegigantens logo dukke opp på skjermen, hvorpå brukeren kan laste ned sanger som da spilles i den Starbucks-kafeen.