"KANTETE":  Klima- og miljøminister Tine Sundtoft.
"KANTETE": Klima- og miljøminister Tine Sundtoft.Vis mer

Stå for det, Tine

Spillet for galleriet er lett gjennomskuelig.

Meninger

I et intervju med VG går Klima- og miljøminister Tine Sundtoft (H) ut og i praksis støtter det nye byrådets forslag om å gjøre Oslo sentrum bilfritt. Dessverre leverer hun samme dag på sin Facebook-side en slags rettelse der hun presiserer at hun er imot det rødgrønne byrådets forslag.

Dermed er hun med på å gjøre denne saken til en del av et unødvendig spill, i likhet med sin partikollega Linda Hofstad Helleland, som tirsdag presterte å sammenligne et bilfritt sentrum med en Berlin-mur. Sundtoft virker nærmest pisket på plass.

Krangelen om bilfri by er i stor grad en konstruksjon. Sundtoft har ikke trukket sitatene, hun mener fortsatt at det er positivt at sentrum i store byer blir fri for privatbiler. I intervjuet påpeker hun at 93 prosent av dem som skal på jobb i Oslo sentrum reiser kollektivt og at store deler av sentrum, som Karl Johans gate, Torggata og Storgata, allerede er bilfrie. Handelen har ikke gått ned av grunn, tvert imot har Torggata fått en oppblomstring etter at den nylig ble gjort bilfri - av det gamle, Høyre-styrte byrådet. Sundtoft kunne også gjerne ha skrytt av at det under gamle byrådet ble det bestemt at to av tre hovedgater i Kvadraturen skal være rene kollektivgater, mens den siste skal tilretteleges for syklister og begrenset biltrafikk. Neste steg var å rydde opp i Grensen og forlenge sykkeltraséen fra Torggata videre gjennom sentrum. I en debatt i mai, gjengitt på Osloby.no, var også Frp positive til å gjøre flere områder bilfrie. Man døpte ikke konseptet for «bilfri by», men det var i den retningen man gikk.

Sundtoft peker på at det må søkes gode, praktiske løsninger, blant annet slik at utrykningskjøretøyer og nyttetrafikk kommer fram som før. Det må gjøres unntak. Dette står også tydelig i den nye byrådserklæringen. De to blokkene virker per nå svært enige, i praksis. Det endelige resultatet vil fort kunne bli noe det er bred enighet om. Byrådet bør imidlertid komme opp med en konkret og detaljert plan over hva de vil gjøre, så snart som råd.

I VG klager Sundtoft over at debatten kan bli «litt kantete». Det er sant, og med ett er hun selv med på å gjøre den slik. Heldigvis er spillet for galleriet er lett gjennomskuelig. Det uheldige er at den lokale liksom-kranglingen skaper unødvendige fronter og kan sinke en god byutvikling.

Klimaministeren bør holde seg for god til å bli med på slikt.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook