Start før deadline!

En gang i tida var jeg en naiv tenåringsjente med en usvikelig tro på musikkautoriteter. Hvis jeg skulle på konsert, dukket jeg som regel opp på det tidspunktet som sto oppført på billetten. Da dørene på Rockefeller skulle åpnes klokka åtte, var jeg der gjerne litt før, sto i kø og løp inn i lokalet for å få den beste plassen. Og så måtte jeg vente, vente, vente og vente. Nå, ti år seinere, har jeg endelig lært. Jeg drar hjem fra jobb i femtida, spiser middag, ser litt på tv, møter venner over en øl og kommer kanskje tassende til konsertstedet halv elleve.

DET ER LITE sannsynlig at

alle Oslos konsertgjengere er studenter som kan sove lenge om morgenen. Så hvorfor må konsertene begynne så utrolig seint om kvelden? Det stikker ikke bare kjepper i hjulene for dem som må tidlig opp og vil ta siste trikk hjem, det går også ut over artistenes muligheter til å få konsertene sine anmeldt i dagspressen.

FOR DET ER en grunn til at Dagbladet sjelden anmelder klubbkonserter. Konsertanmeldelser skrives ofte så tett opptil deadline at de må gjøres på mål og leveres rett før avisa sendes i trykken. Når man av erfaring vet at artistene sjelden får karret seg opp på scenen før i tolvtida, blir det for seint. Det er heller ikke spesielt tilfredsstillende å skrive at anmeldelsen er basert på de første 40 minuttene av konserten .

DET ER EN ond sirkel. Konsertarrangørene vil ikke at konsertene skal begynne før det er folk i salen, folk gidder ikke å komme før de vet at konserten er i ferd med å begynne. Ja, jeg vet musikkjournalister har klaget over dette før, men det er faktisk noe det går an å gjøre noe med. Garage, og So What! før dem, har tatt grep og er beinharde på at konsertene skal begynne i ti-tida. Derfor var det også mulig for Dagbladet å anmelde Arcade

Fire-konserten forrige mandag. Når vi rekker deadline er det lettere å få kvalitetsmusikken inn i avissidene. For det er deilig å kunne anmelde noe annet enn Britney Spears og Christina Aguilera i Oslo Spektrum.