KAN BLI INNKALT TIL HØRING: Nåværende forsvarsminister Ine Marie Eriksen Søreide (H) og tidligere utenriksminister Jonas Gahr Støre (Ap). Foto: Erlend Aas / Scanpix.
KAN BLI INNKALT TIL HØRING: Nåværende forsvarsminister Ine Marie Eriksen Søreide (H) og tidligere utenriksminister Jonas Gahr Støre (Ap). Foto: Erlend Aas / Scanpix.Vis mer

Staten + piraten = sant

Norge har forsynt en blodig, nigeriansk krigsherre med en moderne og oppgradert våpenbase. Slik bidrar fredsnasjonen Norge til et ustabilt Vest-Afrika.

Kommentar

Dette er altså den typen folk den norske stat gjør forretninger med: Government «Tompolo» Ekpemupolo, steinrik krigsherre og fram til nylig en av de mest fryktede geriljalederne i Nigeria. Hans MEND-gerilja var beryktet for sine svermangrep med hurtiggående og tungt bevæpnede patruljebåter mot rigger, tankskip og oljeinstallasjoner, med brutale ran, drap og kidnappinger i kjølvannet. I 2006 angrep og kapret han den norske oljeriggen Bulford Dolphin og kidnappet nordmenn fra forsyningsfartøyet Northern Comrade.

Så mektig og farlig var krigsherren, at nigerianske myndigheter i 2009 ga ham og andre pirat-verstinger amnesti og millioner av dollar for å skifte side. Nå driver «Tompolo» privat kystvaktvirksomhet i Niger-deltaet på vegne av myndighetene.

Det gjør han utstyrt med seks nyrestaurerte, hurtiggående, topp utrustede, «skuddsikre moderskip» fra det norske Forsvaret. En flåte og en våpenplattform han bare har kunnet drømme om - inntil hjelp og styrke kom fra fredsnasjonen i nord.

Dagbladet har i løpet av de siste seks månedene avslørt hvordan minst ti tidligere krigsskip og marinefartøy er blitt demilitarisert, pusset opp, utstyrt med nye radarer og solgt til sikkerhetsselskaper i Vest-Afrika.

De to første gikk til et sikkerhetsselskap i Nigerias naboland Kamerun. De seks neste ble solgt til «Tompolo» via et britisk stråselskap med adresse på en åker i Surrey. Den sjuende ble trolig også solgt til «Tompolo», med kurs mot Nigerias andre naboland Togo. Den ligger foreløpig til kai i England. Dette er støtteskipet KNM Horten, tidligere brukt som kongeskip for kong Olav, jubileumsskip for kong Harald og dronning Sonja og skoleskip for kronprins Haakon. Den siste, kystvaktskipet KV Titran, ble solgt til et annet nigeriansk sikkerhetsselskap som driver væpnede operasjoner.

Salgene har skjedd stikk i strid med vilkårene, som er at Norge og Forsvaret ikke kan eksportere eller selge materiell eller tjenester til private aktører som kan komme til å bevæpne dem og tilby sikkerhetstjenester i konfliktområder. I denne typen områder har man ikke kontroll med hvordan materiellet blir brukt.

Situasjonen i Niger-deltaet er svært ustabil og kaotisk. Ifølge BBC er kysten av Vest-Afrika nå ansett for å være farligere enn farvannene utenfor Somalia. Selv om «Tompolo» er på myndighetenes side nå, kan man aldri vite på hvilken side han vil stå i framtida. Eks-piratene som myndighetene har kjøpt, har stor makt. En av dem forteller at dersom myndighetene ikke blar opp, så vil de presse dem. «Jeg vet hva folkene mine er i stand til», sier den tidligere krigsherren General Boyloaf til BBC. Ifølge NUPIs seniorforsker Morten Bøås er det avgjørende for president Goodluck Jonathan å beholde støtten fra krigsherrene foran det kommende valget. Landets sikkerhet er outsourcet til særdeles tvilsomme aktører som suger penger ut av den nigerianske staten. Norsk materiell er brikker i et livsfarlig spill, som også setter norske sjøfolk i fare.

Hvordan dette kunne skje, krever Stortinget nå klarhet i. I dag åpner Kontroll- og konstitusjonskomiteen sak. En rekke toppolitikere vil måtte stille. De tidligere forsvarsministrene Anne-Grete Strøm-Erichsen, Grete Faremo, Espen Barth Eide og nåværende statsråd Ine Eriksen Søreide, har alle sittet ved roret mens salgene har skjedd. De tidligere utenriksministrene Espen Barth Eide, Jonas Gahr Støre og nåværende statsråd Børge Brende likeså. Også de tre siste forsvarssjefene kan forvente å bli innkalt, sammen med sentrale personer fra Forsvaret, Forsvarsdepartementet, Utenriksdepartementet og Toll- og avgiftsdirektoratet.

Dagbladet har pekt på en rekke tabber, feil og mangler som har ført Norge inn i denne skandalen.

Enkle opplysninger ble ikke sjekket. Advarsler fra britiske og norske tollmyndigheter om det britiske stråselskapets forbindelser, ble ikke lyttet til. Representanter fra de nigerianske sikkerhetsselskapene var på befaring i Norge i forbindelse med salg, uten at det ble reagert. Til det siste salget ble de enda til invitert. Jonas Gahr Støre har skyldt på britene. Ine Eriksen Søreide har skyldt på de rødgrønne. Ansvar er pulverisert. Dokumenter er blitt borte. Rapporter hemmeligholdt. Først da kontrollkomiteen kom på banen, begynte departementene å åpne opp. Men selv overfor Stortinget, har svarene vært høyst uklare og fulle av feil.

På nyåret skal alle kort på bordet.

Tegning: Finn Graff
Tegning: Finn Graff Vis mer
EN AV BÅTENE: Slik ser KNM «Terne» ut i dag. Utstyrt med to 20 millimeter maskinkanoner, en mitraljøse, og væpnede krigere om bord, driver den tidligere norske missiltorpedobåten jakt på pirater og skatteinnkreving langs Bonny River i Nigeria. Sammen med fem søskenskip utgjør den spydspissen i krigsherren Tompolos privatdrevne kystvaktflåte. Foto: Privat.
EN AV BÅTENE: Slik ser KNM «Terne» ut i dag. Utstyrt med to 20 millimeter maskinkanoner, en mitraljøse, og væpnede krigere om bord, driver den tidligere norske missiltorpedobåten jakt på pirater og skatteinnkreving langs Bonny River i Nigeria. Sammen med fem søskenskip utgjør den spydspissen i krigsherren Tompolos privatdrevne kystvaktflåte. Foto: Privat. Vis mer
Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen! Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukas viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag.