Statens mulm og mørke

Hvor mange kommunikasjonsrådgivere må til for å skru ut en lyspære? 250, ifølge Statoil, skriver Anne Marte Blindheim.

FLOSKELFYLT: «PR-nestor Hans Geelmuyden tok for litt siden et oppgjør med egen bransje og mener at den med floskler, klisjeer og tomprat bidrar til at samfunnet står på stedet hvil», skriver Anne Marte Blindheim.  Foto : Sigurd Fandango / Dagbladet
FLOSKELFYLT: «PR-nestor Hans Geelmuyden tok for litt siden et oppgjør med egen bransje og mener at den med floskler, klisjeer og tomprat bidrar til at samfunnet står på stedet hvil», skriver Anne Marte Blindheim. Foto : Sigurd Fandango / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Dette er ikke personlig, det er business. Kommunikasjonsrådgivere og PR-medarbeidere er som regel både flinke og hyggelige folk. Men den enorme utbredelsen av denne yrkesgruppen i det offentlige er en liten satan i staten.

De jobber med informasjon, men på en annen måte enn journalister. Kommunikasjonsmedarbeidere er betalt av en oppdragsgiver. Jobben er å planlegge møter og konferanser, holde oversikt over mediebildet og få informasjon ut. For journalister og andre kan de være nyttige loser inn i et fagfelt eller en organisasjon.

Men faget handler i stor grad også om påvirkning og kontroll. En del av det dagens informasjonsrådgivere driver med, hadde samfunnet klart seg bedre uten. Ta for eksempel videoene som regjeringens medarbeidere legger ut på YouTube. De er så kjedelige at nesten ingen gidder å se dem. Det er bortkastet tid og penger og er ille nok.

Verre er det evige omdømmemaset. Det er hvordan man framstår som teller, ikke hvordan man er. PR-nestor Hans Geelmuyden tok for litt siden et oppgjør med egen bransje og mener at den med floskler, klisjeer og tomprat bidrar til at samfunnet står på stedet hvil. Det verste er likevel at baksiden av det å selge og promotere det glade budskap, er å mørklegge og holde tilbake det negative.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer