StatoilHydro ut av by:Larm!

Vi vil at Musikk-Norge fortsatt skal kunne kalle seg miljøvennlig, skriver Simen Herning og Ola Innset.

Det er sikkert fint for  by: Larm å kunne dele ut et stipend på 800 000 kroner til en norsk artist de har tro på. Men når pengene kommer fra miljøverstingen StatoilHydro, og med en haug av betingelser for hva mottakeren av stipendet må stille opp på, og hva de kan og ikke kan uttale seg om, så begynner det å lukte dårlig av hele stipendet. Hele verden ønsker å stoppe klimaendringene. Fra Barack Obama i Det hvite hus til drosjesjåfører i Oslo. Fra fiskere på Filippinene til små norske band i slitne øvingslokaler som sårt trenger oppussing. Alle gjør sitt, fra å bruke sparepærer i lampene til å kjøre mindre bil. Men det er også noen som hver dag gjør sitt beste for å motarbeide resten av verdens anstrengelser for å redde klodens klima. De kanskje ivrigste av disse klimamotstanderne er oljeselskapene. Norske StatoilHydro er et av verdens største.

StatoilHydro tjener  penger på klimaendringer. Jo mer karbon de kan hente opp fra underjordiske lagre i form av olje og gass, jo mer penger tjener de. StatoilHydro lever av å skape klimaendringer, men de har ikke tenkt til å legge om virksomheten sin bare fordi den ødelegger verden. Snarere tvert imot. De finner stadig nye måter å hente ut fossile brennstoffer på, senest ved å kjøpe seg inn i utvinning av olje fra oljesand i Canada. Dette er en ekstremt energiintensiv måte å utvinne olje på, med enorme CO2-utslipp som resultat. StatoilHydro har også investert store penger i propaganda, eller informasjon, som de kaller det. Da bevisstheten om klimaendringene ble større og større i løpet av de siste par årene, svarte ikke StatoilHydro med å vri virksomheten over mot fornybar energi, i stedet leide de inn en hær av kommunikasjonseksperter for å kunne lure folk til å tro at de tar utfordringen på alvor. De må ha regnet på det og kommet fram til at det var billigere å ansette noen til å gi inntrykk av at de gjør noe, enn å faktisk gjøre det. Resultatene har ikke latt vente på seg, blant annet ble de nylig dømt i Forbrukerrådet for villedende reklame etter en omfattende annonsekampanje som skulle gi inntrykk av at StatoilHydro var et miljøvennlig firma.

By:larm-stipendet er  en del av denne kampanjen. Gjennom utallige reklamefilmer på TV og aggressiv Internett-markedsføring under vignetten «Morgendagens helter» forteller StatoilHydro oss hvordan de nærmest ene og alene sørger for at norske talenter innen både musikk og idrett får utfolde seg og spre glede i de tusen hjem. «StatoilHydro er snille» er budskapet de prøver å selge, men det er ikke særlig snilt å tjene milliarder av kroner på å ødelegge miljøet. Støtten fra StatoilHydro er kjærkommen for både artister og idrettsutøvere, men tenker de på hvor pengene kommer fra, og ikke minst på hva slags virksomhet de er med på å legitimere? Flere aktører i Musikk-Norge har gått foran og satt miljøet på dagsordenen. For eksempel gjelder dette Øyafestivalen og Hovefestivalen, som har gjort satsing på miljø til en viktig del av sin virksomhet. Vi vil at Musikk-Norge fortsatt skal kunne kalle seg miljøvennlig. Da kan ikke by:Larm slippe StatoilHydro inn i varmen på denne måten. Det er ikke lett å si nei til så mye penger, men akkurat i dette tilfellet burde by: Larm vært rake i ryggen og utvist bedre dømmekraft.

Dette handler ikke om  sponsing generelt, men om StatoilHydro spesielt. Å få penger av StatoilHydro er i utgangspunktet heller ikke så veldig problematisk. Problemet oppstår når StatoilHydro forbeholder seg retten til å bruke mottakeren av stipendet i sine grønnvaskingskampanjer. Dette er først og fremst et angrep på oljegiganten, og ikke på festivalen, som har vært en viktig arena for mange norske band siden

oppstarten i 1998, men ved å la seg bruke på denne måten gir

by:Larm StatoilHydro muligheten til å utnytte unge band med pengetrøbbel. Vi mener at by:Larm bør bryte samarbeidet med StatoilHydro. StatoilHydro hadde i 2007 et driftsresultat på snaue 150 milliarder norske kroner. 800 000 kroner er en billig pris å betale for å kunne bruke Norges største talenter i sine propagandakampanjer. Etter hvert som klimaendringene blir stadig tydeligere, vil forhåpentligvis ikke StatoilHydro kunne gi ut nok stipender til å klare å framstå som noe annet enn det de er: Et alvorlig miljøproblem.

VANT: Ida Maria vant det første StatoilHydro-stipendet noensinne i fjor. Foto: ANDERS GRØNNEBERG
VANT: Ida Maria vant det første StatoilHydro-stipendet noensinne i fjor. Foto: ANDERS GRØNNEBERG Vis mer
StatoilHydro ut av by:Larm!