INGEN GARANTIER: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen
INGEN GARANTIER: Samferdselsminister Ketil Solvik-OlsenVis mer

Samferdsel

Statsråden flesker til i jernbanesaken

Politikerne har en klar plikt å planlegge og gjennomføre prosjekter i overenstemmelse med vedtatte planer og egne forpliktelser.

Meninger

Politikkens oppgave er å gjøre det nødvendige mulig. Det stiller krav til politikernes innsats, troverdighet, kunnskap og realisme. Å stå fram på torget med armene fulle av underpriset flesk, er dårlig politikk. Det blir ikke bedre om politikeren etterpå sier at han ikke ga noen prisgaranti på valgflesket, men at løftene bare var en «ambisjon». Å tro man kan komme unna med slikt, er kanskje menneskelig, men det er også grenser for velgernes tilgivelse. De har sett dette alt for mange ganger før.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er en slik type politiker. Før valget sto han fram og lovet at InterCity-utbyggingen av jernbanestrekningene til Tønsberg, Fredrikstad og Hamar skulle være klar i 2024. Dette målet ble også fastslått av et flertall på Stortinget og i en rekke rapporter. Nå vil Bane Nor – som skal stå for utbyggingen – utsette alt sammen. Ny Intercity til Fredrikstad kan først åpnes i 2027, til Hamar i 2026, til Tønsberg i 2025 og til Hønefoss tidligst i 2028. Reaksjonene i de berørte distriktene er kraftige.

Stilt overfor dette sier Solvik-Olsen til NRK: «Ambisjonen står ved lag, men garantier skal man være forsiktig med. Det er ingen planer noen regjering har lagt som de har kunnet garantere for». Vi kan altså ikke tro på denne – eller noen annen regjering – når de legger fram egne planer og løfter. Vi kan i hvert fall ikke tro på Ketil Solvik-Olsen når han flesker til før et valg. Lenger har knapt noen statsråd i moderne tid gått for å skape politikerforakt.

Bane Nor kommer med de dårlige nyhetene mindre enn et år etter at regjeringen i en festforestilling på Oslo S varslet at en billion kroner (ett tusen milliarder) skulle brukes på samferdsel de neste ti årene. Jernbanen skulle få 139 milliarder bare i årene 2018 - 2023. Nå sier bane Nor at det kommer for lite penger i første del av perioden 2018 - 2029 og for mye i siste. Forfallet i norsk jernbane vil øke de neste seks årene. Det blir dyrere å bygge enn hittil beregnet og Bane Nor har havnet på etterskudd med planleggingen. Selskapet er dessuten usikker på om det har kompetansen som må til for å gjennomføre alle prosjektene.

Det politiske ansvaret for dette ligger hos regjeringen og dens samferdselsminister. Politikerne har en klar plikt å planlegge og gjennomføre prosjekter i overenstemmelse med vedtatte planer og egne forpliktelser. Er det usikkerhet knyttet til gjennomføring og finansiering, skal det informeres tydelig om dette. Hvis løfter, vedtak og mål reduseres til et slags stjernekart, mister politikken all troverdighet.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook