TEATER: Harde fronter. Hets og trusler. Skuespiller Sara Baban har mottatt og politianmeldt seriøse trusler. Justisminister Tor Mikkel Waras hjem og bil er blitt tagget ned. Etter at teaterforestillingen «Ways of Seeing» ble vist på Black Box Teater i slutten av november, har diskusjonen gått heftig både i sosiale medier og i redaktørstyrte medier.
Det store spørsmålet har vært dette: Er det akseptabelt eller uakseptabelt at kunstnerne har snikfilmet makthaveres hus, og koblet dem opp mot begrepet «rasisme»?
I DEBATTEN OM teaterforestillingen og dens virkemidler kan det lyde som om en liten frigruppe har den samme makt og de samme ressurser som premissleverandørene i departementer, tenketanker og mye leste nisjemedier. Dette er en falsk balanse, og ironisk nok er det nettopp falskheten i denne balansen teaterforestillingen prøver å ta opp. «Ways of Seeing» - som undertegnede så torsdag 29. november, nest siste dag den i denne omgang ble vist - tar opp måten norsk offentlighet er inndelt i adskilte bobler. Den forsøker å finne ut hvem som lever i den bobla som legger premissene for norsk politikk på innvandringsfeltet, overvåkningsfeltet, militærfeltet, og hvordan de lever. Hvilken samfunnsklasse tilhører de? Hvordan forholder de seg til hverandre, og til verden rundt seg?
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger