Steder å lytte til litteratur

Salget av lydbøker i Norge økte i fjor med 41 prosent. I USA er andelen 15 prosent av bokmarkedet. Det betyr ikke at vi har glemt å stave. Det betyr at vi vil oppleve litteratur i andre sammenhenger og situasjoner enn før.

Men hva slags situasjoner? Det har Lydbokforlaget funnet ut i en finurlig liten sommerkonkurranse, kalt «Verdens 20 beste lyttesituasjoner». Blant 3000 innkomne forslag ble bilen valgt som favorittsted for det norske folks lydboklytting. Den gode tanke og det lønnlige håp må være: Ingen krangling i baksetet, og vel framme har alle en felles opplevelse å dele, noe interessant å snakke om.

  • Som en god nummer to kommer stranda. Her kan du altså ligge henslengt i vannkanten og se på damene, eller herrene, og lytte henført til «Amtmannens døtre», eller høre Per Aabel lese «Familien på Gilje». Eller du kan sitte hjemme i ørelappstolen og lytte til Radioteatrets gode, gamle «Dickie Dick Dickens» mens «kona skravler og ungene maser», for å sitere et forslag til lyttesituasjon som ikke nådde opp på den offisielle topp 20-lista.
  • Senga er derimot en seriøs mulighet, som kom på 10. plass med denne begrunnelsen: «Vårt favorittsted. Da kan vi begge ha de samme historiene i hodet samtidig.»

Den mest populære lydboka er Nils-Reinhardt Christensen: «Stompa og en betalende gjest». Lasse Kolstads opplesning av norske folkeeventyr inntar tredjeplassen, mens Ari Behn er en god nummer fire med «Trist som faen». I felles glede med lyrikkinteresserte noterer vi at Inger Hagerups opplesning av egne dikt er den sjuende mest populære lydboka.

  • Og utgiverne hviler ikke på sine laurbær. Allerede i disse dager kommer «De nye krimheltene», en samling nyskrevne noveller av kjente navn som Gunnar Staalesen, Fredrik Skagen, Jon Michelet, Kjell Ola Dahl og Gert Nygårdshaug, innlest av Anne Krigsvoll, Lasse Lindtner og Nils Nordberg.

En fremragende klassiker på vei ut er «Jernvognen» av Stein Riverton, dramatisert av Sven Lange.

  • Den tid er forbi da lydboka bare besto av slitte kassettbånd som vaset seg sammen i uregjerlige spilledåser. Nå er det digital lydkvalitet på hendige CD-er, selvsagt. Prisen kan man alltids klage på, men forlagets prinsipp er at ei lydbok skal koste det samme som en ordinær papirutgave.
  • Flere situasjoner der du kan lytte til litteratur med den nye teknologien? Ja, og hør disse løfterike posisjoner, dramatiske positurer og poetiske tilstander: «Mens jeg sminker meg», «På Qi-gong-trening», «Under plommetreets skygge».