Stemmer fra graven

JOY DIVISION-sanger Ian Curtis og Nirvana-frontfigur Kurt Cobain døde med snaut 14 års mellomrom, henholdsvis i 1980 og 1994. Curtis ville fylt 50 år i fjor sommer, mens Cobain ville passert 40 tidligere i år. Nå våkner de begge til liv på filmlerretet, på hver sin myteutfordrende måte.

DEN AMERIKANSKE journalisten, redaktøren og forfatteren Michael Azerrad skrev i 1993 Nirvana-biografien «Come As You Are: The Story of Nirvana». I arbeidet med boka tok han opp over 25 timer med intervjuer og samtaler med Kurt Cobain, opptak som nå utgjør bærebjelken i den straks premiereklare filmen «About A Son».

FILMEN ÅPNER PÅ kino i USA 3. oktober, og høres direkte oppsiktsvekkende ut i sin enkle og sobre form: lydopptak av Cobain som forteller om sitt liv, sine vyer og sine inspirasjonskilder ledsages av bybilder fra byene i staten Washington hvor Cobain levde – Aberdeen, Olympia og Seattle. Bildene akkompagneres av musikk fra nevnte inspirasjonskilder, fra Leadbelly til Creedence Clearwater Revival, fra Iggy Pop til Bad Brains, fra Half Japanese og Vaselines til David Bowie og R.E.M.

AT FILMEN, SOM beskrives som «meditativ og impresjonistisk», lar Cobain selv fortelle sin historie, er noe av et scoop på Azerrads vegne. Det er også et tøft formvalg – Azerrad uttalte til Seattle Weekly tidligere i år at «å ha en standard sitat/konsertopptak/arkivintervju-tilnærming ville gjort filmen til bare enda en rockdokumentar, og det er det absolutt siste vi var ute etter». Hele prosjektet kan lett tolkes som et demystifiserende og menneskeliggjørende oppgjør med de mer spekulative dramatiseringene av Cobains liv – Nick Broomfields omstridte «Kurt & Courtney» og Gus van Zants mer løselig baserte «Last Days».

OG DET ER HER, i gråsonen mellom sannferdig biografisk fortelling og dramaturgisk frihet, at stjernefotografen Anton Corbijns Ian Curtis-film «Control» også befinner seg. Filmen om Joy Division-sangeren har etter noe av en seiersgang på filmfestivaler verden rundt offisiell premiere 5. oktober, og vises på Bergen Internasjonale Filmfestival (BIFF) akkompagnert av et Corbijn-besøk 22. oktober. Filmen baserer seg på enka Deborahs memoarbok «Touching From A Distance» fra 1995, og hun er også medprodusent for filmen. Hvorvidt dette er den eneste riktige versjonen av Ian Curtis liv, problemer og påfølgende selvmord, kan selvsagt diskuteres. Men resten av Joy Division – Peter Hook, Bernard Sumner og Stephen Morris – ga nylig sin nærmest gråtkvalte aksept av filmen i et stort intervju med den engelske avisa Guardian, og mente at den i kombinasjon med den ferske og mer nøkterne dokumentaren, «Joy Division», danner et komplett bilde av Ian Curtis’ liv.

CORBIJN SELV fotograferte Joy Division første gang som 24-åring i 1979 – et velkjent bilde i en t-banenedgang – og har beholdt sin svart-hvite varemerkeform i «Control». NME-legenden Paul Morley sier i et intervju med Guardian: «Å lage filmen tok til en viss grad noe av mysteriet bort – da du er ung ser du opp til bandet som lager musikken du elsker og tror er halvguder. Det er først senere at du finner ut at de var helt vanlige fyrer med litt kjemikalier innabords».