DEBATTEN FORTSETTER: Jostein Gaarder (t.v.), Jan Erik Vold, Torvald Steen, Lillebjørn Nilsen, Tor Åge Bringsværd og Torstein Bugge Høverstad er blant dem som krever et eget Stenersen-museum. 
Foto: Erling Hægeland
DEBATTEN FORTSETTER: Jostein Gaarder (t.v.), Jan Erik Vold, Torvald Steen, Lillebjørn Nilsen, Tor Åge Bringsværd og Torstein Bugge Høverstad er blant dem som krever et eget Stenersen-museum. Foto: Erling HægelandVis mer

Stenersen ønsket et lavt museum

Det fins uttalelser der giveren lanserer sitt syn på hvordan kunst skal fremvises.

|||STENERSEN-SAMLINGEN: Oslo, med mindre sjøutsikt enn Hamar. Oslo, med mindre byinnsikt enn Trangvik. Ødeleggelsen av strandsonen fortsetter, med uforminsket kraft. Synes mange av oss.

Operabygget var et under. Elsket av alle. Fordi det la seg lavt. Hevnen kom, med Thon-hotellet, barcode-byggene, Lambda-Munch. Om det siste uttaler byrådsleder Stian Berger Røsland at Oslo skal ha et signalbygg «som ikke ber om unnskyldning for å være til og som ved sin plassering forteller at bygget huser noe av betydning».

HUSET VED SJØKANTEN var prosjektert som «Munch-Stenersen-museet», ifølge de offentliggjorte arkitekt-tegninger. Kulturbyråd Torger Ødegaard har bestemt at Stenersen-navnet skal fjernes, slik at bygget nå heter «Munch-museet» (Aftenposten 13. januar). Selvmotsigende uttaler han: «Men Stenersens samling vil få en veldig tydelig plassering både visuelt og ellers» (Dagbladet 17. juni).

Når Dagbladet på lederplass (20. juni) bifaller dette med overskriften «Flott for Stenersen-samlingen» er dette samme bruk av ordet «flott» som tjuvene bruker, når de har gjennomført et vellykket brekk de regner med aldri vil bli oppklart.

Til Rolf Stenersens kunstgave fra trekvart århundre tilbake var knyttet det vilkår at kommunen innen tre år finner et «passende lokale» til bildene. Lite kravstor som han var presiserte han ikke dette nærmere. Men det fins uttalelser, der giveren lanserer sitt syn på hvordan kunst skal fremvises offentlig:

«Museer må ikke være for store. Det er bedre å gå der ofte enn å gå der lenge (...) Det bør ligge på ett plan og ligne på Munch-museet eller Høvikodden. Der trivs alle» (Dagbladet 28. august 1972).

DEN ALLMENNE ekspertise er entydig i kunnskapen at man bygger kunstmuseer i bredden, ikke i høyden. Det gjorde man ved det eksisterende Munch-museet på Tøyen (fem minutters T-bane fra Oslo sentrum). Å innlosjere Stenersen-samlingen høyt oppe i etasjene i et bygg som bærer en annen manns navn er å gå imot de vilkår som gjelder for mottagelsen og ivaretagelsen av giverens donasjon. Lambda-Munch kan ikke gi noe «passende lokale».

Iniativtagerne til oppropet «Gi Stenersen eget museum» vil søke juridisk assistanse for om mulig å ulovligforklare kommunens planer med den gave Oslo har skjødesløst akseptert og senere vanskjøttet, siden første halvdel av forrige århundre.