Stenstrøm i 400

I kveld er det et aldri så lite jubileum på TV2 når debatt nummer 400 raser i «Holmgang».

Og midt i manesjen står Oddvar Stenstrøm med pekefinger og provoserende meninger.

Skal vi, for å si som ham, finne oss i det lenger?

Antakelig, for Oddvar Stenstrøm er - etter seks år - fortsatt ivrig engasjert i «Holmgang».

- Det er moro. Det er ikke mange programmer hvor man hver uke kan kverulere og være politisk ukorrekt. De som er politisk korrekte har oss helt oppi halsen.

Setter ikke dagsorden

- Hvor kommer de solide seertallene fra?

- Jeg vil ikke røpe hvorfor vi er populære, men én ting er sikkert: Vi setter ikke ting på dagsordenen. Jo mer en sak har vært i andre medier, jo bedre er det for oss. Tar vi opp det folk snakker om på jobben, da har vi truffet. Derfor er vi sjelden originale. Den andre grunnen er at vi har vanlige mennesker med. Før «Holmgang» var det nesten bare eksperter eller politikere i debattprogrammene. Men diskuterer du ledighet, bør du ha en arbeidsledig i studio. Og handler det om horekunder, bør du ha en prostituert i studio.

- Har «Holmgang» påvirket NRKs debattprogrammer?

- NRK har jo rappet alt vi har blitt skjelt ut for å gjøre. Det er enda flere Frp-ere hos Viggo Johansen enn i «Holmgang». Og «Standpunkt» har rappet innringingen. Jeg har aldri skjønt kritikken mot innringingen vår. Den er ikke noen meningsmåling, men en stemningsmåling.

Dramaturgi

- Er «Holmgang» et vanskelig program å lede?

- Det går av seg sjøl, men man må bygge opp debatten som et teater, med dramaturgi. Etter ti minutter må debatten bringes videre til noe mer interessant og juicy. Vi må ha et tema som kan holde i en time, sier vi. Det krever grundig research på forhånd. Alle deltakerne gjennomintervjues, så jeg vet hvem som reagerer på det forrige debattant sa.

- Hvorfor lager du så provoserende forhåndsreklamer?

- Jeg har fem sekunder, to setninger - og man må være provoserende for at folk skal se på: «Stadig færre nordmenn er kristne. Bør muslimene overta kirkene?» Det selger vi inn programmet på, men så diskuterer vi dette i 50 minutter. Er ikke det å gå i dybden?

- Er det sant at Carl I. Hagen har klippekort i «Holmgang»?

- Det er en myte, han har vært like mye i NRKs debattprogrammer. Men han har vært eneste partileder i Fremskrittspartiet, mens Arbeiderpartiet og Høyre har skiftet ledere.

- Hvor lenge kommer «Holmgang» til å gå?

- Til høsten skal vi legge om, bygge et helt nytt studio med nye farger, få et mer moderne uttrykk. Selv tar jeg et år av gangen - fra nyttår til nyttår. Hittil er det Pål T. Jørgensen og jeg som lager de programmene TV2 tjener mest penger på. «Idol» har flere seere og mer reklame, men det er dyrt å lage. Dette koster ikkeno'.

PEKEFINGER: - Det er mange andre som også bruker pekefingeren, mener jubilanten Oddvar Stenstrøm.