Stephen Jones

Babybird har gått fra Popsolist til Åpen Klasse.

CD: Ikke før har The Residents forlatt byen med sitt «Demons Can Dance»-show, så dukker Stephen Jones/Babybird opp med sin versjon av et mareritt-album, bestående av vrengte stemmer, latter, opera, barnegråt og et cover fullt av hodeskallemasker.

Briten viste tidlig tegn på at han har mørket i seg, men da han slo igjennom med «You're Gorgeous» var de dystre historiene forkledd som slentrende sjarmpop.

I dag eksperimenterer han mer enn noensinne. Men der den aldrende Residents-gjengen maner fram magisk vakre øyeblikk fra kaoset av ubehag, føles Jones' mange lydklipp som løse bestanddeler, som ikke fører fram til den samme helheten. Han vil for mye på en gang og resultatet blir slitsomt.

Den eksentriske briten er definitivt best når han forlater skrekkabinettet, som på den skeive og svært sjarmerende «Sitting In My Graveyard». Noe for radio?