Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Sterk nyfortolkning av Haydn

Innspillinger som vil bli stående som referanse for en ny tilnærming til Haydn.

Quatuor Mosaoques' siste utgivelse, med Haydns strykekvartetter op. 76, blir å finne blant neste måneds ti utvalgte i engelske «Grammophone».

Med dette befester ikke bare denne kvartetten sin nyerobrede posisjon på parnasset. Mottakelsen av Quatuor Mosaoques' spillemåte, som har røtter i historisk oppførelsespraksis, markerer også at den ru, nesten raspende klangen, med sparsom bruk av fyldig vibrato, er blitt stuerein, også blant representantene for tradisjonens harde kjerne.

På tide

Det var på tide, vil mange si, men er likevel verd å merke seg. Haydns kvartetter, der den moderne strykekvartett ble skapt, har nemlig alltid vært slagmarken når nye tilnærminger til kammermusikkens for mange edleste sjanger har sett dagens lys.

Nå ville det være meningsløst å gjøre Quatuor Mosaoques' innfølende fortolkning av Haydns kanskje mest varierte samling av strykekvartetter til gjenstand for tautrekking mellom stridende fortolkningsfraksjoner. De står nemlig støtt på sine egne premisser, der musikerne tilsynelatende uanstrengt mestrer sjangerens vanskeligste kunststykke: å balansere omhuen for alle detaljene, helt ned i strøk- og klangkvalitet, med blikket for formen i stort.

Uten lyte

I så måte kroner de prosjektet fra begynnelsen av 90-tallet, å nyfortolke hele Haydns produksjon for strykekvartett. Den gjenutsendes nå av Astrée samtidig med nyinnspillingen av op. 76, i utsøkt innpakning og med en lydproduksjon uten lyte.

Det musikalske nivået er førsteklasses, tvers gjennom. Men én utgivelse skiller seg likevel ut, fordi den viser oss så mange nye sider av Haydn som komponist. Det er den eiendommelige «Jesu syv siste ord på korset», åtte små kvartettsatser formet som meditasjoner over Jesu siste ord, som topper seg i den niendes «Il Terramoto», et musikalsk jordskjelv egnet til å vekke både levende og døde.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media