Sterk «Twin Peaks»-effekt preger flere nye TV-serier

Wandrups utvalgte: Absurde trekk i USAs utkantstrøk.

DVD: TV-serier ble aldri helt det samme etter at filmregissøren David Lynch kastet seg inn i sjangeren med «Twin Peaks» (1990).

Der tok han ut myten om et USA som bærer i seg en form for sprø eksotisme, en fremmedhet selv nasjonens egne innbyggere føler seg fortapt i.

Enklaver befolket med snåle mennesker var blitt utforsket før, særlig i thrillere der såkalt siviliserte mennesker roter seg inn i truende hillbilly-miljøer, som i «Deliverance» eller «Southern Comfort».

Lynch farget denne frykten for det ukjente i det kjente med surrealisme.

Igjen og igjen blir Franz Kafkas «Slottet» plassert i Midt-Vesten, der ingenting er som det ser ut til å være og folk oppfører seg absurd.

De to DVD-aktuelle seriene «Hemlock Grove» og «Wayward Pines» har begge strøk av denne tendensen.

I «Wayward Pines» våkner etterretningagenten Ethan Burke (Matt Dillon) opp i en avstengt by der det alminnelige livet er blitt noe truende. Kjente og ukjente mennesker kommer til syne eller forsvinner, og verst av alt: Mobiltelefonen virker ikke. Han er tilsynelatende stengt inne i et samfunn styrt av ukjente krefter.

I «Hemlock Grove» krysses vampyr-mytologi med skildringen av et klassesamfunn, der blant andre Famke «Goldeneye» Janssen bærer på dype, mørke hemmeligheter bak sitt utfordrende, uutgrunnelige ytre. Det er hun ikke alene om.

FEMME FATALE: Famke Janssen, som mange husker fra "Goldeneye", setter sterkt preg på handlingen i "Hemlock Grove".
FEMME FATALE: Famke Janssen, som mange husker fra "Goldeneye", setter sterkt preg på handlingen i "Hemlock Grove". Vis mer