Sterk vår på teatret

LONDON (Dagbladet): Det nye årtusenet starter godt for Londons teaterpublikum. Nye musikaler og teaterforestillinger står i kø.

Mest populært i øyeblikket er «Lion King», som bygger på Disneys tegnefilm og går på Lyceum-teatret i London. Både sceneografien, dyremaskene og danserne er fantastiske. Abba-musikalen «Mamma Mia» er fortsatt en salgsuksess, og billetter helt til september blir solgt nå.

  • Av nye musikaler knytter det seg størst interesse til «Fosse», som handler om koreografen Bob Fosses arbeid. Den inneholder sang- og dansescener fra «Cabaret», «Chicago», «Sweet Charity», «The Pajama Game», «All that Jazz», «Pippin» og «Big Deal».
  • Et nytt teaterstykke, «The Lady in the Van» av Alan Bennett, spilles på Queen-teatret. Det baserer seg på en sann historie om en kvinne som bodde i en varevogn. Hun flyttet inn i Bennetts hage og ble boende der i 15 år. Maggie Smith spiller kvinnen og London-kritikerne hyller henne og stykket. Daily Mail kalte stykket «uimotståelig, dramatisk dynamitt». Før jul var det solgt billetter for 12 millioner kroner, og det er utsolgt i lang tid framover. Det er ventet at billettsalget kommer opp i over 20 millioner kroner i januar og det vil være ny rekord for forhåndssalg til et seriøst stykke.
  • Søskenparet Vanessa og Corin Redgrave har i høst spilt i «Song at Twilight» på Gielgud-teatret. De to skal spille sammen igjen i september på Nasjonalteaeret (Cottesloe-scenen) i Tsjekovs «Kirsebærtreet». Der spilles også «Battle Royal» med Zoe Wanamaker og Simon Russel Beale. Det kunne vært skrevet om Charles og Dianas liv, men handler om prins George (som ble George IV) og prinsesse Caroline av Brunswick - et ulykkelig og påtvunget ekteskap i begynnelsen av 1800-tallet. George forsøkte å skille seg, det skapte politisk skandale, folket støttet prinsesse Caroline, men hun døde før hun kunne bli kronet til dronning.
  • Fra 4. april blir Michael Gabon å se på Albery i «Cressida», et stykke av Nicholas Wright, som handler om gutteskuespillerne som turnerte i det 17. århundret. En annen topp-prestasjon er Maureen Lipman i Alan Plater-stykket «Peggy for You» som går nå for fulle hus i Hampstead og flytter til Comedy-teatret fra slutten av januar.
  • Teaterets framtid? The Times-anmelderen Benedict Nightingale har skrevet en liten debattbok «The Future of Theatre» (Phoenix), hvor han begrunner hvorfor teatrene i London vil overleve: Folk trenger i stadig større grad å se levende mennesker på scenen. Det er verd mye mer enn å se film, TV eller Internett.