Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Sterke byportretter

To nye reisebøker viser fram USAs andre kinn.

BOK: Journalist og forfatter Vidar Kvalshaug og forfatter John Erik Riley strever begge med de to byenes mytiske status, men Riley vil ikke bli bedratt. Kvalshaug lar seg med glede bli betatt.

Riley vokste opp i USA, men var likevel preget av mytiske forestillinger om San Francisco før han flyttet dit i høst. Det var mytene som tiltrakk, men de samme mytene ble etter hvert frastøtende. Samtidig uttrykker boka «San Francisco» John Erik Rileys ambivalens overfor et USA han føler seg fremmed i, spesielt etter 11. september.

Svartsynt og morsom

Riley går på jakt etter et mildere USA. Og finner det. Ikke i «Bohemenes Disneyland», men i de små tingene som betyr noe. Også i USA.

«San Francisco» er ingen tradisjonell reiseberetning. Forfatteren henter grep fra selvbiografien, brevet, essayet, dannelsesromanen, dialogen, ti-på-topp-listen og fotnoten. Den er først og fremst morsom - i alt sitt svartsyn. Som når Riley snakker med idealleseren på telefon, mottar innviklede reprimander fra sin to år gamle sønn eller spiller ut hele sin amerikanske paranoia, med mistanke om telefonavlytting og overvåking.

Mer sjangertro

Journalist og forfatter Vidar Kvalshaug har skrevet en mer sjangertro hyllest til New Orleans. Byen som er «berømt for jazz og beryktet for vold».

Det er riktignok ikke volden som burde bekymre den tilreisende, skriver Kvalshaug. Det urovekkende er at det ikke finnes noen tydelig grense mellom den trygge gata og parallellgata som ikke er det. Reisen utspiller seg i dette spenningsfeltet. Vidar Kvalshaug har en svakhet for de skakkjørte: de transseksuelle, gatemusikantene og gamblerne, men lar seg også forføre av byens legendariske symboler: Mardi Gras, jazzbegravelsene og Bourbon Street.

Et spark til USA

Som forteller er Kvalshaug langt mer journalistisk enn Riley, men også Kvalshaug kommer med spark til USA etter 11. september. USA har blitt et kjedeligere land, avventende og paralysert, mener Kvalshaug.

Ulik forståelse

Begge bøkene utkommer i serien «Forfatterens guide», men likhetene stopper der.

Kvalshaug har skrevet sin bok etter et ni dagers opphold i byen, mens Riley skrev sin bok underveis i et ettårsopphold som ennå ikke er slutt. Det gir to vidt forskjellige måter å forstå USA på.

Kvalshaug skriver for eksempel at New Orleans på mange måter er en «europeisk» by.

Riley skriver at han ikke forstår hva som menes med at noen amerikanske byer er «europeiske». Begge registrerer den amerikanske frykten, men Vidar Kvalshaug ser det utenfra. Han føler seg ikke paranoid selv. Det gjør John Erik Riley.

Utsikt og innsikt

For den reisende gir begge bøkene stort utbytte av faktisk informasjon.

Skal man derimot ikke reise noen steder, er John Erik Rileys bok sterkest som litterært dokument. Den gir både geografisk utsikt og antropologisk innsikt. Ikke bare om USA, men også om hva det vil si å være norsk og amerikaner i ei tid der man helst bør være enten - eller. Ikke både - og.

<B>RAPPORT FRA SAN FRANCISCO: John Erik Riley har skrevet boken «San Francisco».
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media