Sterke Halle tar Berlin

BERLIN (Dagbladet): - Hollywood er en mannsbastion, og spesielt for svarte kvinner er det vanskelig å finne gode, komplekse roller. Enhver kvinne med vettet i behold ville ønsket seg min rolle i «Monster's Ball», sier Halle Berry.

Berry har tatt en pause fra innspillingen av James Bond nummer 20 og er på Berlin-festivalen for å snakke om dens rake motsetning - tyskfødte Marc Forsters bidrag i hovedkonkurransen.

Den oppviser en ganske annen Halle Berry enn hun som blottet brystene i «Gone In 60 Seconds» og velpleiet medvirket i fantasifilmen «X-Men».

Nå kan ingen få vakre Halle til å framstå som en grå mus, men hennes Leticia i «Monster's Ball» er blottet for glamour og glitter - en hardt rammet kvinne, hvis mann dør i den elektriske stolen, med en ensom, fedmeplaget sønn og i konstant kamp for å skaffe penger til livets opphold. Så går det ikke annerledes enn at hun forelsker seg i mannens bøddel, den rasistisk anlagte Hank Grotowski i Billy Bob Thorntons skikkelse, også han dypt ulykkelig.

Mange er de som snakker om Oscar-nominasjoner for både Berry og Thornton på tirsdag.

- Leticia er så menneskelig og komplisert som vi alle er, sier Halle.

- For meg gjaldt det å finne den delen av meg selv som kunne få denne personen fram så riktig som mulig.

For øvrig, sier hun, er hun ikke uten livserfaring, selv oppdratt av en enslig mor etter at en alkoholisert far forlot familien.

Forsters nedstrippede film om en desperat allianse mellom to forkomne mennesker ble innspilt i New Orleans og inkluderte en ukes filming ved dødscellene i Angola-fengselet, for hele staben den sterkeste opplevelsen i løpet av 25 dagers arbeid. For regissøren var «enkelhet» et stikkord hele veien. Forster mener den største svakheten ved Hollywood-film er en tendens til å bli «for manipulerende og sentimental».

Dyrisk

Ikke slik her. Selv en heftig sexscene mellom hovedpersonene ter seg som et veritabelt angrep.

- For meg handler den scenen mer om to mennesker som kommer sammen og gir hverandre nytt liv enn om sex, sier Halle Berry.

- Nettopp den sekvensen er utgangspunktet for at de ser sjansen til å forandre seg. De får et valg. Da jeg så den etterpå, hadde jeg en ut-av-kroppen-opplevelse. Det var ikke meg.

- Sex er viktig, og ja, jeg tror det kan lindre, utfyller Forster.

- Her handler det om menneskelige behov og om desperasjon, helt dyrisk. Vi måtte kutte et minutt av den for sensuren, men det betyr ingenting.

At filmarbeid kan by på sår, menneskelig kontakt, er historien om ti år gamle Coronji Calhoun, Berrys overvektige sønn i «Monster's Ball», et eksempel på:

- En flott og begavet gutt, som kom rett fra gata og tok rollen. Han kalte meg «Halle Berry» under hele innspillingen, og vi brukte mye tid på å gjøre ham fortrolig med at alt det vonde som skjer i filmen ikke er annet enn film.

Svart i Hollywood

Skuespilleren, som stadig blir spurt om sin skjønnhet og virker litt lei av det, sier det var en befrielse å kaste alle fasader:

- Leticia har ikke tid til å bry seg om utseendet sitt. Jeg ble litt tynnere selv og tenkte overhodet ikke på hvordan jeg tok meg ut.

Snart drar hun tilbake til James Bond og sier hun vil fortsette å veksle mellom så forskjellige roller som mulig:

- Hollywood styres som sagt av menn på alle plan. Det er et tøft system for kvinner og særlig svarte kvinner. At en svart kvinne også kan være drivende i store, dyre produksjoner er en viktig ting å bevise. Så ja, det er helt okay å jobbe med James Bond nå.

PÅ FESTIVAL: Halle Berry er på filmfestival i Berlin med «Monster's Ball» og rollen Leticia, en kvinne så langt fra det glamorøse som vel mulig. Hun regnes som Oscar-kandidat for en gnistrende innsats og berømmer regissør Marc Forster for hans evne til å arbeide med sine skuespillere.