MBL-tall

Sterke tall for Dagbladet

Når 1,3 millioner lesere daglig.

MEDVIND: Sjefredaktør Alexandra Beverfjord står i front for et mediehus i medvind. Til venstre nyhetsredaktør Frode Hansen og politisk redaktør Geir Ramnefjell. Foto: Jørn H. Moen
MEDVIND: Sjefredaktør Alexandra Beverfjord står i front for et mediehus i medvind. Til venstre nyhetsredaktør Frode Hansen og politisk redaktør Geir Ramnefjell. Foto: Jørn H. MoenVis mer

I dag offentliggjør Mediebedriftenes Landsforening (MBL) nye digitale lesertall. I denne oversikten er Dagbladet Norges tredje største digitale medium, etter VG og NRK.

Totalt når Dagbladet med DinSide 1,3 millioner nordmenn hver eneste dag.

Tallene MBL offentliggjør i dag, er januar-tall 2019. Dagbladet har på tekniske målinger sett en kraftig vekst så langt inn i det nye året.

Økning på 14 prosent

Dagbladet har økt antall daglige sidevisninger på mobil med over 30 prosent så langt i år sammenliknet med i fjor, ifølge tall fra Google Analytics. Antall daglige sidevisninger på mobil og desktop sammenlagt er nå ca. 14 prosent høyere enn samme periode i fjor.

Ansvarlig redaktør i Dagbladet, Alexandra Beverfjord, gleder seg over tallene og mener at søkelys på nyheter er en viktig nøkkel.

- Det er flere årsaker til at Dagbladet vokser digitalt. Vårt fokus på «breaking news», og på kvalitetsjournalistikk, er noe leserne og seerne setter pris på. Dagbladet skal alltid være først og best på det løpende nyhetsbildet, sier Beverfjord.

Nyheter og avsløringer

Sjefredaktøren legger til at hun opplever at stadig flere nordmenn bruker Dagbladet som sin nyhetskilde.

- Den siste perioden har vi markert oss med avsløringer om norsk barnevern, skatteparadis i utlandet og klimakvoter.

- I tillegg har Dagbladets Magasinet skapt engasjement med sine omfattende dokumentarer om tema som Alzheimer og aktiv dødshjelp. En stor takk til Dagbladets dyktige medarbeider som lager så mye sterk journalistikk, sier Alexandra Beverfjord.

Dagbladet TV

Siden nyttår har Dagbladet også styrket sin tv-satsing. Sist søndag satte Dagbladet TV «all time high» etter en periode med kraftig vekst.

- Etter nyttår er redaksjonen styrket, og det er hendelser, «breaking news» og tv-innhold på de store nyhetene nordmenn er opptatt av som er årsaken til rekordene, sier redaksjonssjef i Dagbladet TV, Bjørn Carlsen.

Bildejournalistikken og fotografiet har alltid stått sterkt i Dagbladet. Det samme gjelder nå også tv og video, levende bilder som den digitale mediehverdagen nå gir muligheter til å vise.

Dagbladet Pluss

Dagbladet papir og Dagbladet Pluss har et samlet opplag på 86 144, som er en økning på 2,8 prosent fra forrige halvår. Det er særlig antall digitale abonnenter som øker, mens papir går ned.

- Pluss er et bredt journalistisk premiumprodukt, som skal ha en miks av tunge og lette saker hver dag, og vi vil framover levere enda mer innhold som leserne våre helt sikkert vil sette pris på, sier redaksjonssjef for Dagbladet Pluss, Jonas Pettersen.

Dagbladet Pluss vil også satse sterkt videre på grundig kvalitetsjournalistikk som folk vil betale for.

- Vi ser at leserne våre er veldig opptatte av dokumentarer og innblikk i ukjente miljøer, og det er også stor interesse for forbrukerjournalistikk innen helse, bil, trening og tester, sier Jonas Pettersen.

Norske medier generelt

Digitalopplaget til norske aviser økte med 14 prosent i 2018, mens det rene papiropplaget falt seks prosent, ifølge MBL.

Lesertallene ble presentert torsdag formiddag. De viser at mediehusene har høy og stabil dekning på 78 prosent på landsbasis.

Til sammen 63 prosent av befolkningen over tolv år leser aviser på ulike digitale plattformer. 44 prosent leser minst én avis på hverdager. Lesingen av papirutgaver går tilbake med 9,6 prosent fra 2017 til 2018, skriver MBL.

Netto totalopplag for aviser tilknyttet Mediebedriftenes Landsforening og Landslaget for lokalaviser økte 2,2 prosent fra første til andre halvår i 2018 og er nå 2,27 millioner.