Anmeldelse: «When They See Us»

Sterkt, krevende og mesterlig

«When They See Us» er utvilsomt en av årets beste tv-serier.

CENTRAL PARK FIVE: De fem unge guttene ble mistenkt og etter hvert dømt for voldtekten som fant sted under et opprør i Central Park. Deres kamp for å renvaske navnene sine er nå blitt en TV-serie. Video: Netflix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Serien har allerede rukket å bli seks uker gammel, men har du fortsatt ikke fått med deg «When They See Us», bør du vite at du har en av årets aller sterkeste og mest krevende seeropplevelser foran deg. Filmskaper Ava DuVernay («Selma») har tatt på seg å fortelle historien om de fem mørkhudede ungdommene som utgjorde de såkalte Central Park Five, som i 1989 ble arrestert, siktet og dømt for en brutal overfallsvoldtekt på en hvit, kvinnelig jogger, til tross for at de bedyret sin uskyld og etterforskningen var mildt sagt mangel- og diskriminerende forhåndsdømmende.

Tunnelsyn

Etterforskningen framstilles som preget av tunnelsyn fra første stund, der politiet under ledelse av statsadokat Linda Fairstein (Felicity Huffman, fra «Frustrerte Fruer») er så overbevist om sin egen ufeilbarlige dømmekraft, at manglende bevis, motstridende forklaringer og logiske brister bare blir en ubeleilighet – et terreng som lett kan tilpasses kartet når de to ikke samsvarer – snarere enn en gigantisk varsellampe. Sammen med en ærgjerrig, men hakket mer samvittighetskvalt aktor spilt av Vera Farmiga («The Departed») blir Fairstein den store skurken her, en personifisering av et system som, i DuVernays ord, «ikke er ødelagt, men konstruert for å være slik». Det hører med til historien at Fairstein, etter at serien kom, ut har blitt dumpet av både forlaget sitt og veldedige organisasjoner hun er styremedlem av, til tross for at hun kraftig motsetter seg seriens framstilling. Hun har redegjort for sin versjon i en kronikk i The Wall Street Journal ekstern lenke, bak betalingsmur).

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.