Sterkt om ondskap

Moralsk lærestykke i Brecht-tradisjon. Fascinerende annerledes filmet teater.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

FILM: Lars von Triers film «Dogville» er lansert som første del av en ny Amerika-trilogi og allerede kritisert for sin politisk korrekte antiamerikanisme. Å se «Dogville» med slike briller er å miste fokus; filmen er en utforskning av makt og ondskap på et allmennmenneskelig nivå. Sivilisasjonskritikk, ja, men uten geografisk begrensning.

Flukt fra gangstere

I depresjonstidas USA kommer den mystiske, unge Grace (Nicole Kidman) til en småbyen Dogville i Rocky Mountains. Hun er på flukt fra gangstere, og byens idealistiske forfatterspire, Tom (Paul Bettany), overtaler de øvrige innbyggerne til å holde henne skjult. I motytelse tilbyr hun en gave; hun skal gjøre dem tjenester. I begynnelsen er det ingen som trenger hennes hjelp, men gradvis setter de pris på hennes godhet og krever mer. Når både politi og gangstere rykker flyktningen nærmere, og til og med utlover en belønning, innser byens folk at de har makt over henne. Så begynner en utnyttelse som ender i rent slaveri, bokstavelig talt i lenker og med jernklave rundt halsen.

Teatralsk

Ribbet for kulisser - her er hus, gater og selv byens hund tegnet opp med kritt - kommer von Triers ideer og ord fram med en pedagogisk overtydelighet som minner om Berthold Brechts lærestykker. Her er til og med en egen fortellerstemme og en kapittelinndeling som varsler om hva som skal skje i neste avsnitt. Den brechtske verfremdungs-effekten tones bare ned ved den filmatiske bruken av nærbilder; skuespillerne alluderer ikke bare til moralske dilemmaer, de spiller dem med dundrende dyktighet og innlevelse. Visst er dette filmet teater, men det er på samme tid tett og nær film.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer