PÅ LIV OG DØD:  Mariann Ellefsen med datteren Vilde, som skal få utført nyrekirurgi.  Foto: TVNorge
PÅ LIV OG DØD: Mariann Ellefsen med datteren Vilde, som skal få utført nyrekirurgi. Foto: TVNorgeVis mer

Sterkt virkelighets-tv

Vi fødes, reddes eller dør på sykehus. Dette er historien om et sykehusdøgn i oktober.

TV: TVNorge har hatt stor suksess med sin satsing på norsk komedie. I kveld, og i fem kvelder framover utvider de ambisjonene og gir oss et sterkt innblikk i norsk virkelighet. Til sammen 50 tv-team er sendt ut til norske sykehus. Deres oppgave er å dokumentere det som skjer der: En søster som gir sin bror en nyre. Et spedbarn som må rett på operasjonsbordet. Et hjerte som stopper, og som ikke lar seg starte med tretten støt - før pasienten kommer på operasjonsbordet. En mann som er blitt angrepet av en ku.

Tett på
Med 50 team på plass fanger produksjonen et tverrsnitt av det som foregår i Sykehus-Norge. «Liv og død» presenterer det også på en nøkternt, realistisk måte, uten å ødelegge intensiteten ved å klatte på ekstra føleri. Vi kommer tett på, uten å få for mye av kikkerfølelsen. Bare det å innhente tillatelser må ha vært et ambisiøst prosjekt.

Norsk helsevesen kommer oftest i mediene når noe har gått galt. Her ser vi hvordan kompetente faggrupper hver dag prøver å få det til å gå riktig. Samtidig minnes vi på om at vi alle skal ta farvel en gang. Da vil vi gjerne gjøre i slike omgivelser, der noen viser omsorg og varme.

Sterke scener
Serien er sterk i sin dramatikk, fra avdelinger der de ansattes hverdagen er våre mest dramatiske øyeblikk. Den kan lett bli vel sterk vis du sliter med å se operasjonsbilder. Men den er klippet og fortalt i et språk uten unødig sensasjonsmakeri, i god forståelse av hvor godt materiale tv-teamene har klart å fange inn.