Stevnemøte med fortida

«Du vil erstatte teoriene med bilder, er det slik? Er det fordi du tror summen av alt du husker, koblet sammen med det vi husker, skal bli ditt storslagne panorama?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Men hvem sier at ikke årsakene til problemene i livet ditt rett og slett skyldes noe du har glemt - eller fortrengt? Eller noe vi husker galt? Kanskje produserer vi fiktive minner fordi vi ikke orker å se virkeligheten som den var? (...) Nei, den eneste oversikten du kan overskue er den abstrakte, Fredrik.»

Slik faller ordene i en samtale mellom vennen Erik og jeg-fortelleren Fredrik i Eugene Schoulgins siste roman. «Salto mortale» er en frittstående fortsettelse av «Minner om Mirella» (1984) og «Federico - Federico!» (1988) der vi ble kjent med Fredrik som barn og som ung mann. Som de to foregående har også årets bok erindringsromanens form. I hvilken utstrekning Schoulgin har «skrevet sitt liv» eller diktet til, eller om, på det livet han selv har levd, har jeg ingen formening om, men at avstanden mellom forfatter og hovedperson er papirtynn, kan det ikke herske noen tvil om.

Selvoppgjør

Dermed er det ikke sagt at det er et flatterende selvportrett vi presenteres for. Snarere tvert imot. «Salto mortale» er på alle mulige vis en klassisk selvoppgjørsroman. Tettere på Sigurd Hoel-tradisjonen i norsk romandiktning kan man knapt komme. Og som hos Hoel er den selvransakende og selvutleverende hovedpersonen like pålitelig i sin selvinnsikt som i sin selvforakt og sin selvrettferdighet. Også han kjenner til fortrengningsmekanismene, sine egne og andres, og behovene for å møblere om på fortida for å få den til å passe med det bildet man liker å ha av seg selv. Selvinnsikten inkluderer med andre ord mistanke til seg selv.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer