Stian Hole leser fra Garmanns magiske verden

Stian Holes filosofiske barnebøker vinner priser over hele verden. Han mener barn undervurderes av forfattere.

||| (Dagbladet): - Tradisjonell barnelitteratur er harmløs, sukra og rosa, sier forfatter Stian Hole.

Han er mannen bak bildebøkene om Garmann, som med sin karakteristiske visuelle stil har høstet internasjonal anerkjennelse og en rekke høythengende priser.

Nå er han aktuell med «Garmanns hemmelighet».

Men suksessen til tross er det ingen typisk barnebokestetikk Hole dyrker i sine bøker.

- Det ligger en eksistensiell uro hos Garmann, selv om han er i trygge omgivelser og folk rundt ham er glade i ham. Det er en følelse både jeg selv om mine egne barn kjenner igjen, til tross for at vi har det trygt og godt, sier forfatteren.

Åpner for samtaleSå langt er «Garmann»-bøkene solgt til ti forskjellige land, inkludert store markeder som USA, Tyskland og Frankrike. Men i de fleste land heller holdningen fortsatt mot at barnebøker skal være forsiktige i tematikk og stil, forteller Hole.

I ROMMET: Garmann på tur i verdensrommet. Illustrasjon: Stian Hole
I ROMMET: Garmann på tur i verdensrommet. Illustrasjon: Stian Hole Vis mer

En utenlandsk journalist mente at han «smører sin angst utover barna» i «Garmann»-bøkene, og at det er noe barna bør få slippe. Det er forfatteren uenig i.

- Jeg tror mange barn kjenner igjen den urofølelsen som finnes i bøkene. Da er bildeboka et godt utgangspunkt for å snakke om de tingene. Ofte følger det en voksen leser med, og bildeboka er en god anledning til å nærme seg vanskelige temaer på en varsom måte, sier Hole.

Sterkt møteAt bildebokas kraft er stor på det området, har forfatteren selv fått erfare i møte med sine unge lesere. Etter en opplesning på en skole blir et av de stille barna sittende igjen og se Hole pakke sammen.

Hun begynner å snakke forsiktig om en katt hun har sett i boka, forteller at hun selv har en katt, før hun plutselig sier at faren hennes døde for tre uker siden.

- Det var sterkt. Da åpnet litteraturen noen dører til noe hun ønsket å snakke om, sier Hole.

EVENTYRVERDEN: Garmann finner et romskip i skogen sammen med Johanne. Illustrasjon: Stian Hole
EVENTYRVERDEN: Garmann finner et romskip i skogen sammen med Johanne. Illustrasjon: Stian Hole Vis mer

- Men jeg er litt lei av å bli parkert i båsen for eksistensiell uro. I bøkene finnes også mange lysere klanger og temaer, sier Hole

Designer for SaabyeNår han ikke jobber med «Garmann»-bøkene designer Hole bokomslag for noen av Skandinavias største forfattere, som Roy Jacobse, Petter Høeg og Lars Saabye Christensen.

Og det var gjennom designjobben at forfattertanken fikk modne seg.

- Mange av manuskriptene gjorde uutslettelig inntrykk, og etter hvert fikk jeg et ønske om å prøve meg som forfatter selv. Da begynte jeg med dette bildebokprosjektet, sier Hole.

Dra ned tempoetI Norge har bøkene så langt et opplag på 20 000 tilsammen. Men om det kommer flere bøker om Garmann, tør forfatteren likevel ikke love ennå.

DRØMMER: Garmann og Johanne drømmer seg bort. Illustrasjon: Stian Hole
DRØMMER: Garmann og Johanne drømmer seg bort. Illustrasjon: Stian Hole Vis mer

Så langt har det gått to år mellom hver, noe som blant annet skyldes en tidkrevende teknikk for å skape den spesielle visuelle stilen.

Hole bruker digitale bilder, også av seg selv og sine egne barn, som grunnlag i «Garmann»-bøkene. De smelter han sammen i det han kaller «digitale, sømløse montasjer».

- Jeg forsøker å setter sammen kjente biter på en ny måte. Det er nok det som skaper spenningen i illustrasjonene, sier Hole.

Bak teknikken ligger det også en tanke.

- Jeg håper bildene kan bidra til å dra tempoet ned og gi rom for leserens meddiktning og refleksjon. Det tror jeg vi har godt av i dagens samfunn, sier han.

ELVIS: Lesere av Garmann-bøkene risikerer å støte på kjente personer. Illustrasjon: Stian Hole
ELVIS: Lesere av Garmann-bøkene risikerer å støte på kjente personer. Illustrasjon: Stian Hole Vis mer