Stil og swing

Da Laila Dalseth kom med sin første LP i 1975, var hun allerede godt etablert i inn- og utland. Nå har Gemini laget en dobbelt-CD som markerer hennes 25-årsjubileum som plateartist.

Alt for 25 år siden hadde Dalseth funnet sin karakteristiske form og stil, skjønt:

Det vil alltid bare bli en delsannhet for improviserende jazzartisters vedkommende- tid, sted og stemning avgjør ofte tilnærming og utforming.

Dalseth har arbeidet med de beste musikerne både hjemme- og utefra. Her opptrer hun i ganske ulike «settinger», bl.a. i to spor fra Oslo Konserthus 1978 medet svensk stjernelag (Domnérus, Hallberg m.fl.). Den smått legendariske bassisten Red Mitchell slår følge i en mykt marsjaktig versjon av «Nature Boy» fra 1986. Fra samme år lar saksofonisten Al Cohn seg høre i «Do Nothing Till You Hear From Me», og det er mer Ellington i «In a Sentimental Mood» (1991) med folk som Milt Hinton og Bucky Pizzarelli. Her er også fem spor (ett «unissued») fra den fremragende CD-en «Listen Here», innspilt i New York City 1999, med bl.a. en majestetisk versjon av Mel Tormés «Born To Be Blue».

Konfrontert med så mye øregodt, er det fristende å gripe til den kjære gamle anmelderklisjeen: Et alpelandskap av høydepunkter. Iallfall en prektig oppsummering så langt.