Stillferdig nytelse

Vertavo-kvartetten er på god vei til å lykkes med konsertserien sin i Den Gamle Logen. Og det betyr ikke bare at de har skapt seg et publikum, men også et forum der det eneste sikre er at neste konsert blir annerledes.

Blant annet avhengig av hvem som står på gjestelista.

I går kveld var det arrangør, komponist og jazzpianist Bugge Wesseltoft, samt Paolo Vinaccia på slagverk. Skjønt helt lett var det ikke å si hvem som var gjester hos hvem.

Lydhørt

Wesseltoft selv la i hvert fall rammeverket, med bestillingsverket «Bergverk» fra Kongsberg Jazzfestival i fjor og egne arrangementer av standardlåter, umiskjennelig stemplet fin gammel årgang.

Men det var samspillet mellom musikerne, heller enn høytflygende komponistambisjoner fra Wesseltofts side, som ga tonen. Og den var felles, der Vertavo lydhørt fylte rammeverket med kresen strykerklang som kontrapunkt til Wesseltofts lyriske klaverjazz.

Registret åpnet seg i standardlåtene, der Wesseltoft fikk Vertavo-musikerne kollektivt til å liste seg rundt i jazztøfler som en annen rosa panter, før de tverrvendte og framsto som samspilt blåserrekke i et utfrika storband.

Virtuost

Men det siste, avgjørende løftet sto Paolo Vinaccia for, der han snodde seg inn og ut mellom klaver og strykere uten å komme på tverke en eneste gang. Han kan få mer ut av en cymbal og en remse med fingercymbaler enn mange andre makter med en hel slagverksseksjon, i en serie oppvisninger av hvor poetisk og humoristisk det går an å danse rundt beatet fra start til mål - og enda litt til.

KRESENT: Vertavo-kvartetten med Bugge Wesseltoft, på vei til å gjøre konsertserien i Den Gamle Logen til en suksess.